دریافت کارت بازرگانی بدون شرط محل کسب

دریافت کارت بازرگانی بدون شرط محل کسب

دریافت کارت بازرگانی بدون شرط محل کسب؛ با اصلاحاتی که در آیین‌نامه اعمال شد، شرط محل کسب از چرخه دریافت کارت بازرگانی حذف شد که برای اجرایی شدن باید به تصویب هیات وزیران برسد.

به گزارش ، مدیر سامانه اعتبارسنجی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت با بیان این مطلب درباره مشکلات مربوط به صدور و تمدید کارت بازرگانی و همچنین اقدامات صورت گرفته برای رفع این مسایل، توضیحاتی ارائه کرد.

مهدی فسنقری افزود: در جلسات پیشین مواردی درباره چالش‌های صدور و تمدید کارت بازرگانی مطرح شد که مهمترین آنها موضوع محل کسب بود و برای کسانی که در حال شروع کسب‌وکار خود بودند مشکل ایجاد می‌کرد. اما با مذاکرات صورت گرفته و اصلاحاتی که در آیین‌نامه اعمال شد، شرط محل کسب حذف شده اما برای اجرایی شدن باید به تصویب هیات وزیران برسد که این مهم نیز به زودی انجام خواهد گرفت.

او همچنین با بیان اینکه از ابتدای سال 1401 فرآیند صدور کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت به صورت سیستماتیک انجام می‌گیرد، توضیح داد که این روش سیستماتیک طی 10 الی 15 روز انجام ‌می‌شود اما هنگامی که این فرآیند سمت اتاق می‌آید، به دلیل کارشناس‌محور بودن این بخش، زمان‌بر می‌شود. بنابراین، پیشنهاد اولیه ما این است که این بخش در اتاق نیز به صورت سیستمی طی شود.

فسنقری با اشاره به تفکیک فرآیند صدور کارت بازرگانی و عضویت در سامانه اتاق‌های شهرستان‌ها ازجمله تهران، اذعان داشت که تکمیل فیلدهای مربوط به این فرآیندها توسط متقاضی دو بار تکرار می‌شود. از این رو طی مکاتباتی که صورت گرفته، درخواست حذف این تفکیک مطرح شده که هنوز انجام نگرفته است.

مدیر سامانه اعتبارسنجی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت که در نود و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران سخن می‌گفت، همچنین تصریح کرد که در پایان فرآیند صدور کارت عضویت، بعد از تایید مدیران اتاق تهران، پرونده در کارتابل اتاق ایران قرار می‌گیرد و این پروسه دو الی سه روز وقت می‌گیرد. پیشنهاد ما این است که این نظارت به نظارت پسینی تبدیل شده و این گام حذف شود. درواقع درخواست ما این است که کارشناسان از فرآیند صدور و تمدید کارت‌ بازرگانی حذف شوند.

همچنین رییس سازمان توسعه تجارت نیز در رابطه با کارت بازرگانی و چالش‌های صدور و تمدید آن گفت: طی جلسات متعددی که تاکنون برگزار شده و توافق نهایی که صورت گرفته، الزام به ارائه سند تک‌برگ مالکیت برای صدور و تمدید کارت بازرگانی کان‌لم‌یکن شده و به زودی بخشنامه آن نیز ابلاغ خواهد شد.

در ادامه هومن حاجی‌پور، قائم‌مقام دبیرکل اتاق تهران هم با ابراز امیدواری نسبت به تسهیل این فرآیندها تا اواخر دی ماه، گفت که عمده چالش فعالان اقتصادی برای دریافت کارت بازرگانی به موضوع محل کسب و شرط دارا بودن مدرک دیپلم بازمی‌گردد که انتظار رفع این موانع وجود دارد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...