رئیس دهم اتاق ایران انتخاب شد

رئیس دهم اتاق ایران انتخاب شد

رئیس دهم اتاق ایران انتخاب شد؛ با تجدید برگزاری انتخابات اتاق ایران، صمد حسن‌زاده به‌عنوان رییس جدید دوره دهم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از سوی هیأت نمایندگان انتخاب شد.

به گزارش ، پس از گذشت 217 روز از انتخاب حسین سلاح‌ورزی به‌عنوان رییس دوره دهم اتاق بازرگانی ایران در 28 خرداد 1402 این انتخابات باطل شد و امروز یکشنبه یکم بهمن‌ماه 1402 نشست فوق‌العاده هیات نمایندگان اتاق ایران برای انتخاب رئیس جدید اتاق ایران برگزار شد

این جلسه با حضور بیش از 350 نفر از اعضای هیات نمایندگان تشکیل شد و در ادامه با حضور 373 نماینده رسمیت پیدا کرد.

در ادامه و با تکمیل فرایند رأی‌گیری و شمارش آراء، صمد حسن‌زاده یکی از 4 کاندیدای نهایی این انتخابات با کسب 208 رأی به‌عنوان رئیس جدید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزیده شد.

به‌دنبال اعلام نتایج نهایی، انتخاب نائب رئیس سوم به‌جای صمد حسن‌زاده در دستور کار نشست قرار گرفت؛ برای جایگاه نایب‌رئیس سوم دوره دهم اتاق ایران، خورشید گزدرازی، علی‌اکبر عبدالملکی، محمود تولایی، حسین پیرموذن و محسن بهرامی‌ ارض اقدس اعلام نامزدی کردند که پس از پایان مهلت معرفی، محسن بهرامی‌ ارض‌ اقدس از نامزدی در این انتخابات انصراف داد.

در این انتخابات از مجموع ۴۱۲ نفر حاضر در جلسه، ۳۴۵ نفر، تعرفه دریافت کردند و درنتیجه شمارش آرای مربوط به انتخاب نائب رئیس سوم اتاق ایران، حسین پیرموذن به‌عنوان یکی از 4 نامزد با کسب 168 رأی برای این جایگاه انتخاب شد. در این رقابت، خورشید گزدرازی 87 رأی، محمود تولایی 63 رأی و علی‌اکبر عبدالملکی 25 رأی کسب کردند. همچنین 2 رأی نیز باطله اعلام شد.

بنابر این اعلام، هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست فوق‌العاده امروز در محل اتاق ایران حاضر شدند تا از میان 21 نامزد ریاست اتاق ایران، گزینه اصلح را برای سکان‌داری پارلمان بخش خصوصی انتخاب کنند.

انتخابات خواست رییس جمهور بود

حسین سلاح‌ورزی، رئیس پیشین اتاق ایران قبل از برگزاری انتخابات در سخنانی رویدادهای 7 ماه گذشته را نقطه عطفی در تعامل دولت و بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: آنچه در دو سال و نیم گذشته بر اتاق ایران گذشت هم به‌صورت مکتوب و در قالب کتاب 380 صفحه‌ای و هم به‌صورت مستند سه‌ساعته به‌تفصیل بیان خواهم کرد. این سند ارزشمندی و درواقع جعبه سیاه اتفاقات اتاق ایران است.

سلاح‌ورزی اضافه کرد: در هیچ دوره‌ای به‌اندازه این دوره، هیات رئیسه در هماهنگی و انسجام نبوده و این هیات رئیسه از منظر حقوقی تمام تلاش خود را صرف کرد تا از کیان بخش خصوصی دفاع کند.

وی با اشاره ابهاماتی که در دو هفته اخیر درباره تصمیم‌های مرتبط با برگزاری انتخابات اتاق ایران، مطرح شد، گفت: تا سه‌شنبه گذشته هیات رئیسه بر نظر حقوقی خود استوار بودند. بنده هم برخلاف خبرسازی‌ها از سمت خود کناره‌گیری نکردم؛ اما بعد از ملاقات طولانی با رئیس شورای عالی نظارت و تأکید بر اینکه برگزاری انتخابات خواست رئیس‌جمهور است، هیات رئیسه مصلحت دانستند انتخابات را در روز یکم برگزار کند تا موضوع بی‌اهمیت انتخابات اتاق بیش از این باعث گرفتاری ذهن مقامات کشور نشود. بنابراین من هم مخالفتی با برگزاری انتخابات نکردم.

او با تشکر از اعضای انجمن نظارت بر انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران، افزود: انتظار این بود که حسین میرمحمدصادقی، رئیس این انجمن در برابر احیا و تمدید مأموریت انجمن نظارت مقاومت کند. از ایشان می‌خواهم حالا که اراده بیرونی ایجاد شده، دست‌کم از هفته بعد خواهش کنند بساط این انجمن شود و آن را به‌عنوان شمشیری بالای سر اتاق نگه ندارند تا با اراده دولتی دوباره اعمال‌نظرها صورت بگیرد.

سلاح‌ورزی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تلاش پرونده‌سازان، گفت: من مسلمان شیعه ایرانی هستم و در طول عمر 53 سال گذشته، تلاشم بر رعایت مقررات شرعی بوده است. نه مواد مخدر و نه مشروبات الکلی مصرف کرده‌ام. هیچ‌وقت توهین به کسی را روا ندانسته‌ام به‌خصوص اگر از بزرگان و مقامات کشور باشند. مقید و ملزم به قانون اساسی بوده و هستم و هیچ ارتباطی با گروهان خارجی و بدخواهان مردم ندارم. اما پرونده‌سازان سخت مشغول کارند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تأکید کرد: تا زمانی که با ابزار محکومیت کیفری روبه‌رو نشوم همچنان در کار شما برای اعتلای ایران و سربلندی بخش خصوصی از کوششی فروگذار نمی‌کنم.

به قانون عمل کردیم

سپس رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران، گفت: این دوره انتخابات اتاق ایران تفاوت اصولی با دیگر انتخابات داشت؛ تغییراتی در آیین‌نامه تشکیل هیات نمایندگان ایجاد شده بود که برخی از این تغییرات ابهاماتی داشت. شرایطی بیان شده بود که آن شرایط برای نخستین بار به بوته آزمایش گذاشته شد.

حسین میرمحمدصادقی ادامه داد: این انجمن وارد چهاردهمین ماه فعالیت شده است و ما برای اینکه ذیل قانون عمل کنیم، تلاش کردیم و این رویه ممکن است گاهی به ضرر و نفع افراد یا فردی باشد. اما برای ما عمل به قانون، مهمترین مسأله بود.

او تصریح کرد: درباره این جلسه تردیدی وجود ندارد که اگر بالاترین رکن اتاق تصمیمی بگیرد، باید اجرا شود اما جای بحث حقوقی، مرجع قضایی است نه هیات نمایندگان. انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران راجع به افراد نظری نداشت و می‌خواستیم در همه دوران حیات انجمن طبق قانون عمل کنیم. توسل به قانون برای ما مهم بود و در این جلسه هم انتخاب رئیس اتاق ایران را داریم.

رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران با اشاره به تأیید صلاحیت 21 نفر از کاندیداها گفت: ما براساس تقویم مصوب اعلام شده عمل کردیم. انجمن نظارت بر انتخابات در طول مسیر حسن نیت خود را ثابت کرد و تمام تلاش خود را به کار بردیم که این روند به‌خوبی و طبق قانون انجام شود و پاسخ استعلام‌ها به‌موقع اعلام شود.

در ادامه جهانبخش سنجابی، دبیر انجمن نظارت بر انتخابات دوره دهم از اعلام حضور ۷ نفر به‌عنوان نامزدهای انتخابات ریاست دوره دهم هیات نمایندگان اتاق ایران خبر داد که در این جلسه فرصت دارند قبل از رای‌گیری خود را معرفی کنند؛ بدین‌ترتیب محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، صمد حسن‌زاده، احد عظیم‌زاده، مجتبی غیابی، فرج‌الله معماری، عبدالله مهاجر دارابی و جعفر نیکزاد، برنامه‌های خود را تشریح کردند.

در این بین بهرامی‌ارض‌اقدس، عبدالله مهاجر دارابی و جعفر نیکزاد از نامزدی برای ریاست، انصراف دادند.

پس از تشریح برنامه‌های نامزدهای نهایی، حاضران در نشست وارد مرحله ثبت آرای خود شدند؛ در لحظه ثبت آرا، تعداد اعضای هیات نمایندگان حاضر در نشست که تعرفه رای‌گیری دریافت کردند، ۴۰۸ نفر اعلام شد.

با تکمیل فرایند رای‌گیری و شمارش آراء، صمد حسن‌زاده با کسب 208 رای به‌عنوان رئیس جدید اتاق ایران انتخاب شد.

همچنین فرج‌الله معماری ۱۸۱ رای، احد عظیم‌زاده ۱۵ رای و مجتبی غیابی ۵ رای کسب کردند. در این انتخابات ۳ رای هم به‌عنوان آرای باطله اعلام شد.

بنابر اعلام صنعت‌صنف، اسامی 21 داوطلب تأیید صلاحیت شده از سوی مرکز احراز و تأیید صلاحیت واجا برای کسب حداکثر آرای نمایندگان بخش خصوصی شامل محمدعارف ابراهیمی، محمدرضا بهرامن، محسن بهرامی ارض‌اقدس، محمود تولائی، محمود تهی‌دست، حسین پیرموذن، صمد حسن‌زاده، علی‌اصغر صادقی مجرد، حمیدرضا صالحی سلمی، امیرعادل طاهرخانی، علی‌اکبر عبدالملکی، احد عظیم‎زاده، مجتبی غیابی، علی فرشادپور، قدیر قیافه، قاسم کریمی، خورشید گزدرازی، فرج‌اله معماری، سیدمصطفی موسوی، عبداله مهاجر دارابی و جعفر نیکزاد است.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...