نمایندگان حوزه قانونگذاری را محدود کنند

نمایندگان حوزه قانونگذاری را محدود کنند

نمایندگان حوزه قانونگذاری را محدود کنند؛ نمایندگان باید با خود عهد كنند قول‌های خود را عملی كنند و حجم زیاد و مغایر قوانین را كاهش دهند و حوزه قانونگذاری را محدود كنند.

به گزارش ، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با بیان این مطلب از حجم زیاد قوانین، آیین‌نامه‌های اجرایی این قوانین و سپس بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های هر یک از آنها انتقاد کرد و از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواست تا موتور تصویب قوانین را خاموش کنند.

محمدرضا شهیدی‌طبا بر این باور است که گاهی بهترین کار این است که هیچ کاری انجام نشود و در حوزه قوانین هم باتوجه به تعدد و تکثر قوانین در حوزه اقتصاد و به‌طور مشخص در بخش صنعت و صنف، بهتر است تا قوانین مصوب موجود آسیب‌شناسی و کارشناسی شود تا کارآمدی آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.

دبیر انجمن تولیدكنندگان لوازم صوتی و تصویری که در برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو به مناسبت روز ملی اقتصاد مقاومتی و كارآفرینی درباره انتظارات كارآفرینان از مجلس دوازدهم سخن می‌گفت، درباره تعریف کارآفرینی اظهار داشت: مفهوم كارآفرینی یك توان بالقوه است كه در تعدادی از افراد وجود دارد اما مهمتر از همه، زمینه ایجاد كارآفرینی است.

وی با بیان اینكه موانع كارآفرینی از زمینه كارآفرینی در ایران بیشتر است، افزود: موانع كسب‌وكار در ایران باعث شده افراد هیچ فضایی برای خلاقیت و نوآوری و كارآفرینی نداشته باشند و افراد كارآفرین هم از مسیر خود منصرف شوند.

شهیدی‌طبا در ادامه از بخشی‌نگری نهادها و ارگان‌های دولتی در این زمینه انتقاد كرد و گفت: هر یك از نهادها مانند مالیات، بیمه تامین اجتماعی، بانك مركزی و ... فقط به بخش خودشان توجه دارند و رویكرد یكپارچه‌ای در برخورد با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی وجود ندارد.

او با تأكید بر اینكه دولت فقط باید نقش نظارت‌گری داشته باشد، تصریح كرد: تا زمانی که دولت دخالت خود را از اقتصاد حذف نكند فضا برای كارآفرینی وجود نخواهد داشت.

شهیدی‌طبا با بیان اینكه نمایندگان مجلس دوازدهم در گام اول باید كارخانه تولید قانون را متوقف كنند و حجم زیاد قانونگذاری را كاهش دهند، گفت: نمایندگان متأسفانه قانون را فقط روی كاغذ وضع می‌كنند و یكبار هم بازخورد نمی‌گیرند كه مثلاً چند درصد از این قوانین قابلیت اجرا دارد.

دبیر انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم صوتی و تصویری در ادامه درباره کاهش انگیزه نسبت به کار و تلاش و حرفه‌آموزی و فاصله گرفتن جوانان از محیط کار، تصریح كرد: متأسفانه نسل دهه هشتادی حتی حاضر نیست داخل كارخانه كار كند و بنده معتقدم كه بخشی از این مسأله، ناشی از نوع عملكرد نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی است. در شرایطی كه نسل چهار دانشگاه‌های دنیا افراد كارآفرین تربیت می‌كند متأسفانه ما در دانشگاه‌های كشورمان که همچنان در نسل یک گیر کرده‌اند، مبحث اختصاصی برای تربیت كارآفرین نداریم.

شهیدی‌‎طبا قانونگذاری را یك علم و حتی یك هنر دانست و خاطرنشان کرد: عدم آشنایی كارشناسان و نمایندگان مجلس با مبحثی كه در آن قانونگذاری صورت می‌گیرد منجر به ایجاد چالش‌های متعدد برای بخش‌های مختلف اقتصاد كشور می‌شود.

وی با اشاره به اینكه حجم بالایی از قوانین مصوب در كشور به اجرا درنمی‌آید، یادآور شد که نمایندگان باید با خود عهد كنند قول‌های خود را عملی كنند و حجم زیاد و مغایر قوانین را كاهش دهند و حوزه قانونگذاری را محدود كنند.

دبیر انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم صوتی و تصویری با تصریح اینکه در تصویب هر یک از قوانین حوزه اقتصادی با هیچ یک از تشکل‌های تخصصی مربوطه مشورت نمی‌‎شود، توضیح داد: دستگاه‌های اجرایی در تنظیم لایحه حتی اگر نظر بخش خصوصی و تشکل تخصصی را هم بپرسند فقط در حد مکاتبه است و متأسفانه بیشتر وقت‌ها پاکت نظرات مکتوب کارشناسی فعالان اقتصادی در آن دستگاه اجرایی باز نمی‌شود چه رسد به اینکه خوانده و ترتیب اثر داده شود. علاوه‌بر این در ارائه طرح نیز اغلب نمایندگان مجلس با آن حوزه اقتصادی یا صنعتی بیگانه بوده و کمترین آشنایی و تجربه لازم را ندارند و قانونی را تصویب می‌کنند که هیچگاه قابلیت اجرایی ندارد و سال‌های سال کنار گذاشته می‌شود اما اثرات سوء آن بر اقتصاد باقی می‌ماند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...