بیایید داستان خود را بسازیم

بیایید داستان خود را بسازیم

بیایید داستان خود را بسازیم؛ امید و آرزوی ما در زمانه‌ای که با کاهش شدید سرمایه اجتماعی و فرار سرمایه‌های مادی و معنوی روبه‌رو هستیم، تشویق افراد به ماندن برای تغییر و توسعه ایران است.

به گزارش ، مسعود خوانساری، رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران در دوره‌های هشتم و نهم، در هشتمین مراسم اعطای لوح، نشان و تندیس امین‌الضرب به کارآفرینان برتر که در تالار وحدت تهران برگزار شد، به‌عنوان بنیانگذار این جایزه و مدیر برتر، تندیس امین‌الضرب دریافت کرد.

خوانساری در سخنانی در این جشن تاکید کرد که کارآفرینان بخش خصوصی با همتی بلند، بودن، ماندن و جنگیدن را انتخاب کرده‌اند.

متن کامل سخنان مسعود خوانساری به شرح زیر است:

«سعدی شاعر شیرین سخن ایران 700 سال پیش در نکوهش فرهنگ کار و تلاش می‌گوید: همت بلند دار که مردان روزگار/ از همت بلند به جایى رسیده‌اند.

خوشحالم امروز در جمع کسانی هستم که با همتی بلند «بودن»، «ماندن» و «جنگیدن» را انتخاب کردند؛ کارآفرینانی که نماد از میان برداشتن «دشواری»ها هستند؛ آنها که راه را برای کار و اشتغال و تولید ثروت ملی باز می‌کنند و آخرین امید جامعه محسوب می‌شوند.

هشت سال پیش زمانی که بذر راه‌اندازی جشنواره امین‌الضرب کاشته شد، امید داشتیم روزی این جایزه به یک برند بزرگ برای تقدیر از کارآفرینان و افراد اثرگذار در حوزه اقتصاد بدل شود که خوشبختانه چنین شده است.

به قول یکی از بزرگان کارآفرینی: «بزرگترین درختان بلوط هم از یک بلوط کوچک ایجاد شده‌اند و شما باید یک نهال کوچک را مواظبت کنید تا رشد کند و به یک درخت بزرگ تبدیل شود.» و امروز جایزه امین‌الضرب به یک درخت تنومند بدل شده و هیچ چیز برایم از این جذاب‌تر و خوشحال‌کننده‌تر نیست که در جمع فعالان اقتصادی و کارآفرینان بخش خصوصی بیش از 200 دانشجوی جوان و نخبه را می‌بینم که از دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر و کارآفرینی در اینجا حاضر هستند تا با زندگی کارآفرینان برتر و بزرگان اقتصادی کشورمان آشنا شوند و بتوانند روش و منش کارآفرینی آنها را الگویی برای آینده و کسب‌وکار خودشان قرار دهند.

دوستان عزیزم ما در شرایطی به فکر برگزاری جشنواره امین‌الضرب افتادیم که جای خالی تقدیر از کارآفرینان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی به شدت در کشور احساس می‌شد و ضروری بود تا نگاه غلط فرهنگی و برداشت اشتباه بخشی از جامعه و حاکمیت نسبت به فعالان اقتصادی تغییر کند و فرهنگ کار، کارآفرینی، تولید و کسب‌وکار در جامعه ترویج شود. اکنون شاهدیم که جوایز متعددی در کنار جایزه امین‌الضرب برای تجلیل از کارآفرینان در حوزه‌های مختلف ایجاد شده و کارآفرینی به سبک زندگی بدل شده که بسیاری از جوانان به دنبال یادگیری آن هستند.

در جشنواره امین‌الضرب تاکنون از 90 کارآفرین بزرگ کشور تقدیر کرده‌ایم که نقش بزرگی در پویایی اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال داشته و اجازه نداده‌اند گردش چرخ اقتصاد کشور با وجود تحریم‌های سنگین خارجی و بی‌مهری‌ها و سؤمدیریت‌های داخلی متوقف شود. زندگی هر کدام از این افراد و روش کارشان می‌تواند درس‌های بسیاری برای نسل امروز و فردای کشور داشته باشد. قصه زندگی نیازمند موسس سازمان گسترش صنایع، داستان علی‌اکبر رفوگران تولیدکننده خودکار بیک، ماجرای تولید اولین کامیون و زندگی اصغر قندچی و ده‌ها قصه دیگر که هرکدام شان می‌توانند به جامعه سرخورده و خسته کشورمان امید ایستادگی و تلاش بیشتر، تزریق کند.

علاوه‌بر کارآفرینان کهنه کار و با تجربه در طول 8 سال گذشته در جایزه امین‌الضرب همیشه به جوانان هم نگاه ویژه‌ای داشته‌ایم؛ جوانان کارآفرینی که باوجود موقعیت‌های فراوان برای مهاجرت، زندگی در ایران را انتخاب کرده‌اند. آنها که با راه‌اندازی شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان با نوآوری‌های خود سبک زندگی ما را تغییر داده‌اند و با خلاقیت‌هایشان بذر امید را در ذهن هزاران جوان ایرانی کاشته‌اند.

اگر تلاش‌های شخصی و خیرخواهانه چندین پژوهشگر نبود، امروز ما هیچ از زندگی افرادی همچون محمدحسن امین‌الضرب، معین‌التجار بوشهری و کارآفرینان دهه 20 تا 50 نمی‌دانستیم و سرگذشت بزرگانی مانند ایروانی، خسروشاهی، برخوردار و لاجوردی‌ها زیر تلی از خاک مدفون شده بود. ما به دنبال آن هستیم تا با تاسیس بنیاد امین‌الضرب و ایجاد یک نهاد مستقل همچون بنیاد نوبل و اسکار، این جایزه به یک حرکت و جریان ماندگار و پویا برای آینده ایران بدل شود. بنیاد امین‌الضرب با حضور نخبگان کارآفرینی به ترویج فرهنگ کار، توسعه و خلق ارزش برای کشور می‌پردازد.

مستندسازی زندگی کارآفرینان، آغاز پروژه بزرگ تاریخ شفاهی آنان، برگزاری کارگاه‌های انتقال تجربه به نسل جدید و هر نوع حرکت ترویجی و فرهنگی در این عرصه جزء مسئولیت‌های این نهاد خواهد بود که به همت اتاق تهران و دارندگان نشان و تندیس امین‌الضرب تاسیس خواهد شد و امیدوارم سال آینده این بنیاد نوپا با قدت و قوت از کارنامه یکسانه خود دفاع کند.

امید و آرزوی ما در زمانه‌ای که با کاهش شدید سرمایه اجتماعی و فرار سرمایه‌های مادی و معنوی روبه‌رو هستیم، تشویق افراد به ماندن برای تغییر و توسعه ایران است و اعتقاد دارم با به هم وصل کردن سرمایه‌های اجتماعی می‌توان در جهت توسعه ایران گام‌های اساسی برداشت.

دوستان عزیزم، جف بزوس بنیانگذار آمازون می‌گوید: «درنهایت ما تبدیل به انتخاب‌‌هایمان خواهیم شد و این ما هستیم که می‌توانیم به یک داستان عالی تبدیل شویم.» بیایید داستان خود را بسازیم.

در پایان از اعضا هیات نمایندگان اتاق تهران و هیات رئیسه و داوران این دوره جایزه امین‌الضرب تشکر می‌کنم و این جایزه را به همسر و فرزندانم تقدیم می‌کنم که در طول سال‌های گذشته با وجود سختی‌ها و مشکلات بسیار کاری همیشه حامی و پشتبان من بودند».


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...