سبد معیشت وزارت بهداشت برای بقاست

سبد معیشت وزارت بهداشت برای بقاست

سبد معیشت وزارت بهداشت برای بقاست؛ وزارت بهداشت سبدی معیشتی را به شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال 1403 ارائه کرده که این سبد، مواد غذایی مورد نیازِ انسان برای بقا را تعریف می‌کند.

به گزارش ، یکی از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار با بیان این مطلب درباره نشست کمیته مزد روز چهارشنبه با حضور گروه کارگری، کارفرمایی و دولتی در شورای عالی کار گفت: در این جلسه، وزارت امور بهداشت از سبد غذاییِ جدید خود رونمایی کرد، که همان‌طور که قبلا پیش‌بینی می‌کردیم، میزانِ کالریِ مورد نیاز هر فرد در این سبد کاهش پیدا کرده است. 

محسن باقری افزود: در اقدامی کاملا یک‌طرفه و غیرقانونی، بدون حضور شرکای اجتماعی، سبدی را معرفی کرده که در این سبد تعداد قابل توجهی از اقلام سبد، کاهشِ گرمی داشته است.

باقری اضافه کرد: به‌عنوان نمونه در سبدِ جدید ۳۰ گرم از مصرفِ روزانه نانِ مورد نیاز هر فرد کم شده است. همچنین حدود ۱۰ گرم از مصرفِ گوشت کم شده؛ یعنی درحالیکه در سبدِ قبلی، میزان مصرفِ گوشتِ روزانه ۴۸ گرم تعیین شده بود، در سبد جدید این میزان به ۳۸ گرم رسیده است و یا ۲۸۰ گرم میوه به ۲۰۰ گرم کاهش پیدا کرده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: این سبد درواقع مواد غذایی مورد نیازِ انسان برای بقا را تعریف می‌کند و متأسفانه باید بگوییم که این سبدِ حداقلی، مبنایِ تعیین سبد معیشتِ کارگران قرار می‌گیرد و از همین سبد هم کاسته می‌شود و درنهایت سبد معیشت به شدت به شکلِ حداقلی تعیین می‌شود.

وی تاکید کرد: یک کارگرِ معمولی روزانه به ۲ هزار و ۸۰۰ کالری نیاز دارد، این میزان در مشاغلِ سخت‌تر به حداقل ۵ هزار کالریِ روزانه می‌رسد که این میزان به شدت در این سبد تقلیل یافته و این کاهش خود را در سبد معیشت هم نشان خواهد داد.

باقری گفت: درباره این سبد عنوان شده که در تعیینِ آن، نظر شرکای اجتماعی هم گرفته شده که ما این موضوع را تکذیب می‌کنیم. من به‌عنوان نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌گویم که به هیچ عنوان گروه کارگری در جلساتی که وزارت بهداشت تشکیل داده، دعوت نشده و حضور نداشته است و این سبدِ غذایی مورد تائید ما نیست.

این فعال کارگری تاکید کرد: تنها نتیجه‌ای که می‌توان از مطرح شدنِ این سبد گرفت این است که این سبد علمی و کارشناسی نیست و احتمالا به سفارش وزارت اقتصاد طراحی شده و کاربردِ آن فقط کاهش نرخ سبد معیشت کارگران است.

باقری یادآور شد: در این جلسه همچنین به موضوعِ سبد معیشتِ منطقه‌ای به شکلِ محدود پرداخته شد، اما این موضوع اصلا جدی نیست، چراکه سبد معیشتِ متفاوت برای مناطق مختلف در عمل وجود ندارد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...