خودتحریمیها صادرکنندگان را اذیت میکند
خودتحریمیها صادرکنندگان را اذیت میکند؛ بهطور قطع برای صادرات امروز بزرگترین مشکل صادرکنندگان، بخشنامههای خلقالساعه و خودتحریمیهاست که صادرکنندگان را اذیت میکند.
به گزارش صنعتصنف، عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر تأکید میکند تا زمانی که خودتحریمیهای ناشی از دستورالعملها و بخشنامههای گاه و بیگاه وجود دارد، صادرکنندگان نه تنها نمیتوانند برای بازارهای صادراتی جدید هدفگذاری کنند بلکه بازارهای صادراتی گذشته را نیز بهتدریج از دست میدهند.
مشروح گفتوگوی پایگاه خبری اقتصادمند با سیدعلی رضوی، عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر را در ادامه میخوانید.
باتوجه به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو 2024، ارزیابی و برایند خود از این نمایشگاه چیست؟
اصل رویداد ایران اکسپو 2024، رویداد مبارک و میمونی است. تا قبل از برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران، جای آن بسیار خالی بود اما در اینجا دو نکته حائز اهمیت است؛ یکی اینکه به نظر میرسد شرکتهایی که در این نمایشگاه شرکت میکنند باید تیم صادراتی قویتری را در نمایشگاه مستقر کنند، دپارتمان صادرات خود را قوی کرده و در این حوزه سرمایهگذاری بیشتری انجام دهند و تیمی را تشکیل دهند که با بازرگانی و تجارت بینالملل آشنا باشد.
نکته دیگری که امسال به صورت پررنگ با آن درگیر بودیم موضوع تراکم برنامههایی بود که در حاشیه ایران اکسپو 2024 برگزار شد که کار را برای فعالان جدی اقتصادی سخت کرد؛ همزمانی اجلاس همکاریهای اقتصادی ایران و افریقا در کنار نمایشگاه ایران اکسپو 2024 و همزمانی آن با دومین اجلاس اتاقهای بازرگانی عضو مجمع گفتوگوی همکاری آسیا (ACD)، یک فشردگی را در برنامهها ایجاد کرد و تعدد هیأتهایی که وارد شدند، کیفیت را زیر سؤال میبُرد و اجازه برنامههای جنبی را از هیأتهایی که از خارج آمده بودند، میگرفت. ضروری است در سالیان آینده، برگزارکنندگان، این رویداد بسیار مهم را در کنار رویدادهای مهم دیگر قرار ندهند و مستقل به آن نگاه کنند تا شرکتهای صادراتی استفاده بهتری از این نمایشگاه داشته باشند.
باتوجه به حضور اتاق مشارکت بازرگانی ایران و قطر در نمایشگاه ایران اکسپو 2024، بفرمایید بازدید هیأتهای تجاری از کشورهای مختلف چگونه بود و چه دستاوردی داشت؟
اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر امسال هم در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 طبق سنوات گذشته حضور فعالی داشت. در مدت زمان روزهای برگزاری نمایشگاه، مراوده با تجار جوان و علاقمند به توسعه صادرات و راهاندازی کسبوکارهای تجاری از بزرگترین تجربه ما در این نمایشگاه بود. هیأتهای مختلفی را در نمایشگاه بازدید کردیم اما بهدلیل فشردگی برنامههای این هیأتها به نظر میرسید که این ملاقاتها میتوانست کیفیتر با وقت بیشتر و امکان جمعبندی بهتری انجام شود که امیدواریم در سالیان آتی مجری نمایشگاه هم به این حوزه توجه بیشتری داشته باشد.
وضعیت ایران در بازار صادراتی قطر چگونه است؟ آیا توانستهایم جای پای خود را در این بازار محکم کنیم؟ موانع و چالشهای سر راه چیست؟
حجم مراودات اقتصادی ایران و قطر باتوجه به سطح روابط سیاسی دو کشور، اصلا قابل قبول نیست و در این راستا مشکلات متعددی، افزایش مراودات تجاری دو کشور را محدود کرده که مهمترین آن عدم امکان مبادلات مالی است و اینکه تاکنون برای فعالان اقتصادی و تجار ایرانی در کشوری مانند قطر امکان انتقال پول از طریق صرافی فراهم نشده و این یکی از محدودیتهای توسعه مراودات تجاری ایران و قطر است. بهطور قطع برای صادرات امروز بزرگترین مشکل صادرکنندگان، بخشنامههای خلقالساعه است که بدون توجه به تعهدات صادرکنندگان به سرعت ابلاغ میشود و صادرات یک تعداد از محصولات را محدود و ممنوع میکند یا با وضع تعرفههایی، صادرات را متوقف و بازار صادراتی را نسبت به طرف ایرانی بیاعتماد میسازد.
باتوجه به نامگذاری سال به «جهش تولید با مشارکت مردم» و توجه به این نکته که صادرات از مسیر تولید میگذرد الزامات تحقق شعار سال چیست؟
عدم امکان پیشبینیپذیری و عدم امکان تعهد بلندمدت برای تولیدکنندگان صادراتمحور ناشی از بخشنامههای خلقالساعه یکی از موضوعاتی است که صادرکنندگان با آن دست به گریبان هستند. تجار، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی توانستهاند در این سالها تبعات ناشی از تحریمها را به شیوههای مختلف حلوفصل و از آن عبور کنند ولی آنچه صادرکنندگان را اذیت میکند تحریمهای داخلی، خودتحریمیها و بخشنامههای خلقالساعه است که نیاز است این بخشنامهها وقتی میخواهند قانونی را برای وضع محدودیتها اعمال کنند حتما نیمنگاهی نیز به تعهدات بینالمللی کشور که از طریق صادرکنندگان و با امضای قراردادهای بلندمدت ایجاد شده، داشته باشند.
ثبت دیدگاه