دولت 1.5 همت به لبنی‌ها بدهکار است

دولت 1.5 همت به لبنی‌ها بدهکار است

دولت 1.5 همت به لبنی‌ها بدهکار است؛ به‌رغم تخصیص اعتبار ۳ همتی برای طرح شیر مدارس و در حالیکه طرح شیر مدارس رو به پایان است دولت بیش از ۱.۵ به کارخانجات لبنی بدهکار است.

به گزارش، سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران با بیان این مطلب گفت: به نظر می‌رسد تغییرات مدیریتی در نهادهای متولی باعث شده افراد جدید درخصوص طرح شیر مدارس توجیه نباشند و به تعهدات خود عمل نکنند.

محمدرضا بنی‌طبا با یادآوری اینکه عدم اجرای تعهدات بین بخش دولتی و خصوصی باعث می‌شود تا کارخانه‌ها دچار ضرر و زیان شدیدی شده و اعتمادسوزی صورت گیرد، افزود: با وجود پیگیری‌های آموزش و پرورش و معاون اول رئیس جمهور اما متاسفانه با تعلل و عدم پرداخت طلب شرکت‌ها روبه‌رو هستیم. یعنی شیر مورد نیاز مدارس تامین شده، ولی بدهی دولت به کارخانه‌ها پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار ۳ همتی برای طرح شیرمدارس در نظر گرفته شده بود، تصریح کرد: در حالی به پایان زمان اجرای طرح شیر مدارس رسیده‌ایم که هنوز بیش از ۱.۵ همت از طلب کارخانه‌ها باقی مانده است. یعنی بیش از نصف منابع هنوز تخصیص نیافته که البته بخشی از بدهی‌ها برای قبل سال و بخشی نیز بدهی سالجاری است. درحقیقت قرار بود ماه به ماه با کارخانه ها تسویه شود، ولی این اتفاق نیفتاد.

بنی‌طبا اضافه کرد: برای تامین شیر مدارس در استانی که کارخانه لبنی نداشت از کارخانه‌های استان‌های دیگر کمک گرفتیم، اما در حال حاضر می‌بینیم که همان کارخانه‌ها چندصد میلیارد بدهی دارند. بدهی آنها نیز به دامداران برای خرید شیرخام است. وقتی کارخانه‌ای نتواند به تعهدات خود نسبت به دامداران عمل کند دامداران دیگر به آنها شیر تحویل نمی‌دهند و اعتماد از بین می‌رود.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی این پرسش را مطرح کرد که بودجه‌ای که منابع آن مشخص است و امضای رئیس جمهور را داشته و قبل از سال انجام شده چرا در سال جدید انجام نشده است؟ آیا جابجایی‌های مدیریتی باید باعث شود که این طرح ملی ضربه بخورد؟ آیا توجیه نبودن افراد جدید باید باعث برهم خوردن نظم توزیع شیر مدارس شود و طرح به بن بست برسد؟

وی با اشاره به طلب برخی کارخانه‌ها  از ۸ سال پیش، خاطرنشان کرد: دعوت و گاهی اصرار به حضور کارخانه‌ها در این طرح در شرایطی بود که قیمت اعلامی ستاد تنظیم بازار با قیمت اعلامی و کارشناسی سازمان حمایت تفاوت چشمگیری داشت. یعنی تولیدکنندگان با حاشیه سود کم و گاهی سربه‌سر حضور و مشارکت را پذیرفتند ولی دور از انصاف است که با تاخیر در پرداخت مطالبات، دچار خسران هم شوند.

او از دولت و سازمان هدفمندی یارانه‌ها خواست به جد پیگیر این موضوع تا رفع سریع آن باشند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...