ورود ممنوع آیفون به جز 12 و 13

ورود ممنوع آیفون به جز 12 و 13

ورود ممنوع آیفون به جز 12 و 13؛ براساس اعلامیه گمرک و اصلاحیه سازمان توسعه تجارت، روشن شد که واردات موبایل آیفون 12 و 13 به کشور ممنوع نیست.

به گزارش ، علیرضا صدری‌خواه مدیرکل جدید دفتر واردات گمرک ایران طی بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی در تاریخ 8 خردادماه 1403 درخصوص واردات تلفن همراه اعلام کرده، واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل ممنوع اعلام شده و در صورت لغو ممنوعیت ورود توسط مراجع ذیصلاح، سود بازرگانی آن به میزان 96 درصد تعیین شده است.

از حدود دو سال قبل طبق مصوبات ابلاغی مدل‌های 14 و بالاتر از گوشی تلفن همراه در کشور رجیستری نمی‌شد،‌ اما بعد از مصوبه جدید هیأت دولت درخصوص اصلاح سود بازرگانی برخی اقلام وارداتی، ابهاماتی درباره لغو مجوز واردات برند اپل به صورت کلی مطرح شد.

پیگیری از دفتر واردات گمرک ایران نشان می‌دهد، بخشنامه هشتم خردادماه درخصوص واردات تلفن همراه،  بدون ابهام بوده و باتوجه به اینکه مدل‌های 13 و پایین‌تر از خط تولید خارج شده و تنها مدل‌های رفرش از این گوشی وارد کشور می‌شد، طبق هماهنگی و استعلام از واردات برند تجاری اپل به استناد مصوبه هیأت دولت به صورت کامل ممنوع اعلام شده است.

سال گذشته نزدیک به 900 میلیون دلار گوشی تلفن همراه بالای 600 دلار وارد کشور شده که قسمت عمده آن مربوط به مدل‌های مختلف آیفون بوده است.

پس از ابلاغیه گمرک، نرگس باقری زمردی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با اشاره به بخشنانه گمرک درباره ممنوعیت واردات آیفون به کشور گفت: ورود مدل‌های جدید گوشی‌های هوشمند آیفون (14،15 و بالاتر) با نشان تجاری (Apple) به کشور ممنوع است.

باقری زمردی با اشاره به اینکه مدل‌های قبلی آیفون (12، 13 و...) ممنوعیت ورود به کشور ندارند، افزود: سود بازرگانی 96 درصد مربوط به همه برندهای آیفون است.

واردات 340.5 میلیون دلار موبایل

در همین حال طبق اعلام گمرک، در دو ماهه نخست امسال بالغ‌بر یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۷۸۶ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۳۴۰ میلیون و ۵۴۵ هزار دلار به شیوه تجاری و مسافری وارد کشور شده که میزان واردات در هر دو بخش کاهش یافته است.

در این مدت یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۷۸۶ دستگاه به شیوه تجاری و ۶۲ هزار دستگاه به شیوه مسافری وارد کشور شده است.

مجموع واردات گوشی تلفن همراه به شیوه تجاری و مسافری در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد ۱۹ درصد کاهش و از حیث ارزش سه درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش، واردات گوشی تلفن همراه به شیوه مسافری در این مدت به لحاظ تعداد ۳۷ درصد و از حیث ارزش ۴۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گفتنی است، آمار واردات گوشی تلفن همراه در این مدت شامل ردیف تعرفه ۸۵۱۷۱۳۹۰ به شرح گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و کد تعرفه ۸۵۱۷۱۴۲۰ به شرح گوشی تلفن همراه با صفحه کلید غیرلمسی است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...