رشد 45 درصدی ترانزیت دریایی در بهار 1403

رشد 45 درصدی ترانزیت دریایی در بهار 1403

رشد 45 درصدی ترانزیت دریایی در بهار 1403؛ در سال گذشته ۱۶ میلیون تن ترانزیت دریایی به ثبت رسید و در سه ماه اخیر نیز با رشد بالای ۴۵ درصد همراه بوده است.

به گزارش ، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران با اشاره به تسهیل تجارت با کشورهای همسایه به‌عنوان راهبرد دولت مردمی، گفت: تراتزیت، نماد تسهیل تجارت است از این‌رو در سال گذشته ۱۶ میلیون تن ترانزیت دریایی به ثبت رسید و در سه ماه اخیر نیز با رشد بالای ۴۵ درصد همراه بوده است.

علی‌اکبر صفایی خاطرنشان‌کرد: با همت دولت و قوه قضاییه، تخلیه کالای اساسی از بنادر و کشتی‌ها انجام شده است. در این زمینه مشکلی در تخلیه و بارگیری از کشتی‌ها وجود ندارد و مساله اصلی تخصیص ارز است.

وی اضافه ‌کرد: تا 18 تیرماه بالغ‌بر هفت میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور تخلیه یا بارگیری شده است و این آمار در سه سال اخیر به طور متوسط سالانه بین ۲۵ تا ۲۶ میلیون تن بوده است.

صفایی بیان ‌داشت: هم‌اکنون کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور ۳.۹ میلیون تن است که ظرفیت بنادر و اسکله‌های ما بیش از ۲ برابر این رقم است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، سن ناوگان تجاری تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را ۱۹ سال عنوان کرد که در سال‌های گذشه کاهش داشته است.

به‌گفته وی، در سه سال گذشته تعداد ۳۱ فروند کشتی در ناوگان دریای خزر اضافه شده و علاوه‌بر آن در دریاهای جنوب شرکت‌های بخش خصوصی اقدام به خرید کشتی‌های مختلف کرده‌اند.

صفایی با بیان اینکه در حوزه تجاری با کشورهای چین و روسیه کار می‌کنیم، به رشد عملکرد صادرات و واردات با روسیه و قزاقستان در بنادر شمالی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: بندر نوشهر ۷۰ درصد، بندر امیرآباد ۴۵ درصد و بندر انزلی بالغ‌بر 30 درصد رشد تجارت با روسیه و قزاقستان داشته است.

کمبود نیروی متخصصی در بخش دریایی و بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اعلام مهمترین پروژه‌های توسعه‌ای بندری و دریایی در دولت خدمتگزار، از تکمیل ساخت بندر چندمنظوره بوموسی، لایروبی خلیج گرگان، احداث و بهره‌برداری از 11 پست اسکله در بنادر کشور و بهره‌برداری از بندر چندمنظوره خمیر خبر داد.

صفایی گفت: امروز امکانات مناسبی در جزیره بوموسی و جزیره سیریک برای گردشگری دریایی فراهم شده است. اسکله و ترمینال مسافری در این بندر ساخته شده تا مسافرانی که در تردد به این جزیره هستند از امکانات بندری مناسب بهره‌مند شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به نوسازی تجهیزات بندری و دریایی اشاره کرد و افزود: بیش از ۳۰۰ فروند تجهیزات دریایی و بندری استراتژیک در کشور داریم که عمر طولانی دارند. ۲۹۲ فروند در دست ساخت و خرید است. ۸۳ فروند تحویل  و به ناوگان اضافه شده است.

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به اینکه در بخش دریایی و سازمان بنادر کمبود نیروی متخصص وجود دارد، گفت:  علاوه بر بورسیه ۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه دریانوردی چابهار، ۳۸ نفر از نخبگان دانشگاه جذب شده و این روند ادامه‌دار خواهد بود. همچنین در این بخش با ایجاد هنرستان‌های بیشتر و افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها سعی داریم نیروی متخصص بیشتری داشته باشیم که البته این مهم محقق هم شده است.

صفایی عنوان کرد: در حوزه دریایی هم کمبود افسر دریایی داریم و از مردم خواهش داریم فرزندانشان را برای تحصیلات در حوزه‌های دریایی بفرستند.

وی گفت: تردد شناور به بنادر از ۱۴۶ هزار فروند به ۱۷۵ فروند رسیده است، درحالیکه با وجود تحریم‌ها ولی در حوزه دریایی سوانح جدی نداشتیم.

صفایی  با اشاره به اهمیت شفاف‌سازی و تسهیل فضای کسب و کار نیز تصریح کرد: کل شبکه نرم‌افزاری حوزه دریایی تبدیل به یک نرم‌افزار جامع بندری شده است و درحقیقت یکپارچه‌سازی صورت گرفت که در صحت و سلامت اجرای کار تاثیر خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: روزانه در حوزه بنادر و دریانوردی حدود ۷۰۰ هزار حمله انجام می‌شود به همین دلیل شبکه‌های امنیتی و پشتیبانی را تقویت کردیم.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...