چگونه قبض برق خود را ارزان کنیم

چگونه قبض برق خود را ارزان کنیم

قرار است از ابتدای بهمن‌ماه الگوی مصرف برق مبنای محاسبه هزینه برق مصرفی خانوار باشد.

به گزارش صنعت‌صنف بر اساس قانون، الگوی مصرف برای مناطق معتدل و عادی مثل تهران، مشهد، شیراز و اصفهان در فصل‌های سرد سال  الگوی مصرف ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه دیده شده و در ماه‌های گرم با توجه به نیاز به وسایل سرمایشی الگو به ۳۰۰ کیلووات ساعت افزایش داده شده، همچنین میزان الگوی مصرف برق در مناطق گرمسیری با توجه به میزان و پایداری گرما تا ۱۰ برابر الگوی مصرف مناطق عادی، یعنی ۳۰۰۰ کیلووات ساعت ماهیانه در ماه‌های گرم سال تدوین شده و این در حالی است که طبق اعلام مسوولان به‌طور میانگین بیش از ۷۵ درصد شهروندان این الگوها را رعایت می‌کنند.

حال اگر ازجمله مشترکان پرمصرف برق هستید، می‌توانید با رعایت دستورالعمل‌هایی میزان مصرف خود را تا سقف الگوی مصرف کاهش داده و مشمول کاهش هزینه برق شوید.

همچنین شهروندانی که تاکنون الگوهای مصرف برق را رعایت می کردند، می‌توانند با رعایت برخی نکات ساده ضمن کاهش میزان مصرف خود مشمول بسته‌های تشویقی برق شوند. ازجمله روش‌هایی که برای کاهش میزان مصرف برق مناسب است و متخصصان این حوزه روی آن تأکید دارند، استفاده از لامپ‌های LED و روشنایی موضعی منزل (خاموش کردن لامپ های غیرضروری) است.

مشترکان می‌توانند با خودداری از باز و بسته کردن بی‌مورد در یخچال و تعویض نوار فرسوده دور یخچال، استفاده از ظرفیت کامل ماشین ظرفشویی در هر بار شست‌وشوی ظروف، گرم کردن آب به اندازه کافی توسط سماور و یا کتری برقی و خاموش کردن تلویزیون در صورت عدم استفاده موجب کاهش هزینه‌های برقی خود شوند.

علاوه‌بر این، مشترکان می‌توانند با کاهش دفعات اتوکشی در هفته با هدف اتو کردن لباس‌های بیشتر در هر بار گرم شدن اتو، خارج کردن دو شاخه لوازمی بدون استفاده از پریز برق، تنظیم دمای آب ماشین لباسشویی روی درجه ۴۰ درجه سانتیگراد و استفاده از ظرفیت کامل در هر بار شست‌وشو، آبگیری کامل موها با حوله پیش از استفاده از سشوار، تخلیه کامل پاکت جارو برقی و خاموش کردن لپ تاپ و کامپیوتر به هنگام عدم استفاده در کاهش هزینه‌های سبد خانوار خود شوند.

آنطور که شرکت توانیر اعلام کرده، در صورت رعایت نکات فوق و استفاده از لوازم مورد اشاره به صورت استاندارد، میزان مصرف یک خانوار از ۲۰۰ کیلووات در ماه تجاوز نخواهد کرد که در واقع سقف الگوی مصرف در هشت ماه سال (به جز ماه‌های گرم خرداد تا شهریور) را برای مناطق معتدل شامل می‌شود.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...