فضای کسب‌وکار کشور هر سال دریغ از پارسال

فضای کسب‌وکار کشور هر سال دریغ از پارسال

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ششمین دوره مراسم جایزه کارآفرینی امین‌الضرب اظهار تأسف کرد که در این سال‌ها در فضای کسب‌ وکار کشور، نه‌تنها موانع برداشته نشده که دست‌اندازهای جدیدی هم اضافه شده‌ و جاده سنگلاخ کارآفرینی، ناهموارتر از گذشته شده ‌است و به‌عبارتی هر سال دریغ از پارسال.

به گزارش صنعت‌صنف به نقل از اتاق تهران، مسعود خوانساری در این مراسم که هر سال با هدف تقدیر از کارآفرینان برتر کشور برگزار می‌شود تا زمینه‌‌ساز نهادینه‌‌سازی فرهنگ پاسداشت مقام کارآفرین و سرمایه‌گذار در کشور باشد، جاده سنگلاخ کارآفرینی، ناهموارتر از گذشته شده ‌است.

خوانساری افزود: برای تفسیر شرایط امروز به مولفه‌های روشنی ازجمله تحریم‌های خارجی، وضعیت سیاست داخلی، خودتحریمی‌ها، رشد نرخ تورم، افزایش حجم نقدینگی، سیلاب کسری بودجه دولتی و بی‌انضباطی مالی و در یک کلام فضای نامساعد کسب‌و‌کار می‌توان اشاره کرد. هرکدام از این موارد چنان قدرتی دارد که یک اقتصاد سالم و پویا را زمین‌‌گیر کند. اما از همه اینها مهم‌تر و بلکه مقدم برتمامی‌شان، حکمرانی نامطلوب است.

او با هشدار نسبت به نگران‌کننده بودن وضعیت کنونی هم از منظر اقتصاد و هم سیاسی- اجتماعی، ادامه داد: امروز شاهدیم که نمادهای نارضایتی اقتصادی در رفتارهای عمومی مردم آشکار شده‌ و هر روز بیشتر می‌شود. به‌گفته وی، در واقع آستانه تاب‌آوری و واکنش‌پذیری جامعه به شدت کاهش یافته است. با نگاه به این وضعیت و تایید آن، تقریبا همه مدیران و مسئولان تصمیم‌گیر کشور تاکید دارند که مسأله اول امروز ایران بازسازی اقتصاد، برمبنای عمل به مولفه‌های حکمرانی مطلوب، فاصله گرفتن از رفتارهای غیرکارشناسی، بخشی‌نگری است.

خوانساری تصریح کرد: حاصل رفتارهای چند دهه گذشته ریزش سرمایه اجتماعی است که باید با تغییر ریل رفتارها، مانع از ادامه این وضعیت شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد که اشاره به این موارد، سیاه‌نمایی نیست و از زبان بیگانه هم بیان نمی‌شود بلکه درددل کسانی است که با وجود همه ناملایمات، پای این کشور ایستاده‌اند، کسب‌وکارشان را رها نکرده و همچنان به تولید ادامه می‌دهند، کسانی که امروز یک تقاضای آشکار از حاکمیت دارند و آن بازگشت به منطق حکمرانی صحیح و در تراز کشورهای توسعه‌یافته‌ است.

خوانساری افزود: فارغ از جلوه‌های سیاسی، سوال این است که چطور سنگاپور، مالزی، چین، ترکیه و بسیاری دیگر کشورها از مهلکه فقر و تباهی نجات یافتند و به دل توسعه قدم گذاشتند؟ چه کیمیایی در رفتار آنها، پنهان است که برایشان راه را هموار می‌سازد؟ آیا دسترسی به آن با وضعیت امروز برای کشور ما ناممکن به نظر می‌رسد؟ با اطمینان باید بیان داشت که راه چاره برای گذر از این شرایط،‌ برنامه ریزی دقیق و عمل به حکمرانی صحیح است.

او تشریح کرد که فعالان اقتصادی در مرکز طوفان‌هایی ایستاده‌اند که هر وزش بادی، شرایط آنها را بیش از بیش متلاطم می‌سازد. خوانساری گفت: دستیابی به توافق یا عدم آن، برخوردهای سلیقه‌ای در وزارت‌خانه‌ها، فقدان عزم جدی برای حل مسائل جاری، ناسازگار‌های سازمانی بخصوص در نهادهایی مانند گمرک، تامین اجتماعی، سازمان مالیاتی، بانک‌ها و چندین دستگاه دیگر، همچنین قیمتگذاری‌های دستوری و پافشاری بر اقتصاد دولتی و عدم واگذاری کارها به بخش خصوصی همگی نمونه‌های آشکاری از مسائلی است که یک کارآفرین ایرانی باید روزانه به جنگ آن‌ها برود.

او یک رخداد غم‌انگیز دیگر را مهاجرت نخبگان دانشگاهی و علمی و ناامیدی بسیاری از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران از چشم‌انداز اصلاح شرایط دانست.

رییس اتاق تهران در این‌باره خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران و نخبگان در حال خروج از کشورند و نگران‌کننده‌تر اینکه این اتفاق در نسل جوان کارآفرین استارت‌آپی به سرعت رو به افزایش است. تنها کافی است از مدیران استارت‌آپ‌های برتر ایرانی سوال کنید که چند نفر از نیروهایشان را در ماه‌های گذشته به دلیل مهاجرت از دست داده‌اند تا به عمق تاسف بار این موضوع پی ببرید.

به‌گفته خوانساری، کوچ جوانان و سرمایه‌گذاران کارآفرین به کشورهای دیگر باید یک تلنگر جدی برای سیاستگذاران و دولتمردان محسوب شود و به جای تلاش برای ساده‌انگاری آن یا پوشاندنش در پستو و انکار باید با پذیرش این واقعیت تلخ به دنبال ریشه یابی و برطرف کردن موانع باشند.

 رئیس اتاق تهران با بیان این که امروز در کشور به جای مانع‌زدایی، شاهد مانع‌تراشی‌های تازه هستیم، ادامه داد: متاسفانه سیاستگذاران به جای بهبود فضای کسب‌وکار با تدوین، صدور و تصویب برخی بخشنامه‌ها و قوانین مسیر کار و کارآفرینی را پچیده‌تر از قبل می‌کنند و در این شرایط است که جوان کارآفرین یا سرمایه‌گذار وقتی با ویزای استارت‌آپی یا سرمایه‌گذاری کشوری دیگر و مشوق‌هایشان مواجه می‌شود؛ نه برای ماندن در کشور که برای ساخت آینده خود در کشوری دیگر برنامه‌ریزی می‌کند.

مسعود خوانساری هم‌چنین به یک نظرسنجی اشاره کرد که اخیراً توسط مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفته و نشان می‌دهد، مهم‌ترین نارضایتی سرمایه‌گذاران «عمل نکردن مسئولان به وعده‌هایشان» است.

او عنوان کرد که صدها وعده‌ای که برای بهبود شرایط در سال‌های گذشته داده شده اما در انتها نه تنها به بهبود وضعیت منتهی نشده که متاسفانه در بسیاری از مواقع بر خلاف آن عمل شده و شرایط کار را پیچیده تر از گذشته کرده‌ است.

او افزود: بخش خصوصی ایران از تبار امین‌الضرب‌هاست. از بازماندگان ملک‌التجارهاست. خود را وارث افرادی مانند معین‌التجار بوشهری و صاحب تاریخی 138 ساله می‌داند. همین است که امروز و همزمان با باریدن باران مشکلات از زمین و آسمان، این کارآفرینان خستگی‌ناپذیر، سرجای خود ایستاده‌اند و رنج‌ها را به موفقیت تبدیل می‌کنند. یکی از مفاخر کشور گفته بود: «از دل غم‌های بزرگ باید کارهای بزرگ خلق شود.» امروز به شما اطمینان می‌دهم که مصداق عمل به این جمله بیش از هر قشر و گروه دیگری، در رفتار کارآفرینانی پیداست که حاضر نشدند، کسب‌وکارشان را رها سازند و گوشه عافیت بطلبند.

رئیس اتاق تهران ادامه داد: کارآفرین متعهد ایرانی، اگرچه در سکوت است ولی بی‌اعتنا به موضوعات پیرامون خود نیست. به شما قول می‌دهم که این کارآفرینان اگر در کشور دیگری زیست می‌کردند و اگر موقعیت افرادی مانند بیل گیتس، وارن بافت و دیگران را داشتند، قطعا می‌توانستند از آنان سرآمدتر شوند. امروز مسئله ما نه تنها کسب‌وکار و کارآفرینی بلکه آینده ایران است. کارآفرینان مانده‌اند که فردای ایران را بسازند و اجازه ندهند این کشور در طوفان مهیب بحران اقتصادی، ویران شود.

مسعود خوانساری تاکید کرد که جامعه کارآفرینی متعهد ایران تاکنون؛ قحطی، کودتا، جنگ و تحریم‌دیده ولی هیچ‌گاه پا پس نکشیده‌است. کارآفرین وفادار به این سرزمین، حاضر نیست، سرخوشی زندگی در سویی دیگر از این کره خاکی را به قیمت تنهایی ایران واگذارد.

او گفت: همه ما برای ایران، برای سرزمینمان، برای فردای فرزندانمان کار می‌کنیم. اگر دولت‌ها اسیر بوروکراسی پیچیده شده اند و اگر توان همراهی ندارند، حداقل مانع نشوند و اجازه دهند، بازسازی اقتصاد ایران به دست کارآفرینان وطن‌دوست به انجام برسد. هنوز امیدهای بسیاری باقی است. نباید آنها را نقش برآب کرد.

رئیس اتاق تهران با اشاره به مشکلاتی مانند مسائل مالی، ریسک کرونا و دیگر ناملایمات عنوان کرد که اتاق تهران جشن امین‌الضرب را به انگیزه تقدیر از کارآفرینان وطن دوست برگزار کرده است چرا که این کارآفرینان از سوی هیچ نهاد دولتی حمایت نمی‌شوند اما باید بدانند که دوستانشان در بخش‌خصوصی، در کنارشان ایستاده و حمایتشان می‌کنند.

مسعود خوانساری در پایان سخنانش گفت: هنوز امیدواریم که با اصلاح روند حکمرانی در کشور، امید به مردم بازگردد و سرمایه اجتماعی،‌ دوباره زنده شود. به همین امیدهاست که زنده‌ایم، نه برای خودمان که برای ایران.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...