صادرات سنگ آهن با عوارض ۲۲درصدی

صادرات سنگ آهن با عوارض ۲۲درصدی

صنعت‌صنف: براساس جداول اعلامی از سوی وزارت صمت، صادرات سنگ آهن مشمول پرداخت عوارض 22 درصدی است.

براساس روند فصلی، وزارت صنعت، معدن و تجارت جدول پلکانی درصد عوارض مربوط به مواد معدنی و کالاهای صنایع معدنی صادراتی را اعلام کرد.

در همین باره دبیر انجمن سنگ‌ آهن ایران با اشاره به تعیین عوارض ۲۲ درصدی بر صادرات سنگ آهن گفت: دقیقا زمانی که ما در دوره افزایش تولید و افزایش صادرات هستیم این تصمیمهای خودتحریمی در داخل کشور گرفته می‌شود.

سعید عسگرزاده افزود: این تصمیم عجیبترین کار دولت است و به نوعی ضد تولید به شمار می‌آید.

عسگرزاده به تسنیم گفت: در شرایط جنگ اوکراین و روسیه ما توانستیم بازارهای جدید صادراتی را به‌دست بیاوریم؛ امروز بهترین فرصت برای ارزآوری است اما نمی‌دانیم چرا دولت تصمیمات غلط گذشته را مدام تکرار می‌کند.

وی به تأثیر افزایش عوارض صادراتی سنگ آهن در بازار داخلی اشاره کرد و گفت: این عوارض به صورت پلکانی است به نحوی که هر میزان اختلاف قیمت داخلی و صادراتی باشد تعرفه‌ها نیز تعیین خواهد شد، در این شرایط به‌تبع افزایش قیمت داخلی به صورت کاذب انجام ‌می‌شود تا اختلاف آنها نسبت به قیمتهای صادراتی افزایش نیابد.

عسگرزاده با تأکید بر اینکه تصمیم وزارت صمت در افزایش عوارض صادراتی با قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار و قانون رفع موانع تولید هماهنگ نیست، افزود: البته مصوبه ستاد تنظیم بازار در تضاد و تناقض آشکار با احکام دائمی برنامه‌های توسعه نیز است.

وی اضافه کرد: مصوبه وضع عوارض مسیر قانونی را براساس ماده 37 رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور جهت تصویب طی نکرده و در تضاد کامل با مقررات جاری است. هرچند قانون مذکور موخر بر قانون احکام دائمی است و قاعدتا اصل وضع عوارض محل اشکال است.

به گفته دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران این بخشنامه حتی در صورت درستی، قابل اجرا نیست. به عنوان نمونه کارخانه کالایی را فروخته که موعد تحویل آن دو ماه دیگر است. مقایسه با این مبنا چگونه خواهد بود؟ زمان فروش یا زمان تحویل؟

وی اضافه کرد: چهارشنبه جلسه‌ای با اعضای انجمن برگزار خواهیم کرد و‌ این موضوع را به صورت جدی مورد بحث قرار خواهیم گذاشت.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...