دورخیز ایران برای صادرات خدمات بانکی به امارات

دورخیز ایران برای صادرات خدمات بانکی به امارات

دورخیز ایران برای صادرات خدمات بانکی به امارات؛ برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های توانمند کشور در حوزه بانکی با کشور امارات مذاکرات مثبتی داشته‌ایم.

به گزارش ، نشست هم‌اندیشی متخصصان و صادرکنندگان محصولات بانکی با هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با عنوان «راهکارهای ورود محصولات و خدمات بانکی به بازار امارات و کشورهای خلیج‌فارس» در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با اعلام این خبر در نشست هم‌اندیشی با متخصصان بانکی کشور اظهار داشت: در حال حاضر حجم تجارت ایران و امارات 21 میلیارد دلار بوده که حدود 16 میلیارد دلار آن واردات از امارات است. در دو ماهه ابتدای سال هم 2.2 میلیارد دلار واردات از امارات داشتیم و حدود 1.5 میلیادر دلار صادرات که نشان‌دهنده افزایش تراز تجاری است.

عرفان شاکری درباره وظایف اتاق ایران و امارات گفت: وظیفه ما انتقال تجارت و مطالبات بخش خصوصی به دولت‌هاست و در عین حال تسهیل‌گری برای توسعه صادرات.

شاکری درباره برگزاری نشست راهکارهای ورود محصولات و خدمات بانکی به بازار امارات و کشورهای خلیج‌فارس افزود: در پی این مذاکرت تلاش داریم با شرکت‌ها و طرف‌های تجاری خارجی ازجمله شرکت‌های امارات وارد مذاکره و ارائه محصول شویم که این امر در راستای توسعه صادرات کشور بسیار حائز اهمیت است. 

به‌گفته وی، هدف در این مذاکرات توسعه صادرات و خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های توانمند کشور در حوزه بانکی است که در این زمینه صحبت‌های مثبتی با کشورهای منطقه به ویژه امارات داشته‌ایم.

در ادامه شبنم بهرامی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و امارات نیز گفت: این نشست به میزبانی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و امارات برگزار شده و یکی از مهمترین مشکلات در حوزه گردشگری، انتقال پول است. در حال حاضر فعالان گردشگری ایران با معضلی به نام انتقال پول مواجه هستند و متخصصان و صادرکنندگان خدمات و محصولات بانکی می‌توانند راهکاری برای این موضوع داشته باشند.

سپس محمدحسین جبل‌عاملی، پژوهشگر اقتصادی اظهار داشت: امارات از سال 2020 با موضوع اکسپو، دوبی را به عنوان قطب دنیای جدید معرفی کرد و با طرح مباحثی مثل متاورس و تکنولوژی های جدید، نیاز جدی به جذب نظام‌های زیرساختی صنعت آی تی پیدا کرد؛ یعنی حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار که حساس‌ترین اینها در حوزه بانکی و تبدیل پول است.

جبل‌عاملی افزود: ایران کیفیت تولید مناسبی در حوزه محصولات بانکی دارد اما باتوجه به شرایط دلاری حال حاضر هزینه تولید بالایی دارد. ایرانی‌ها در حال حاضر در حوزه توکن‌ها در حال مشارکت با اماراتی‌ها هستند اما همین کار در داخل ایران هزینه بالایی دارد. ما می‌توانیم در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار برای صادرات محصولات به کشورهای خلیج فارس با محوریت امارات متحده عربی عمل کنیم. باید توجه داشته باشیم که هزینه راه‌اندازی یک کسب و کار در کشوری مثل عمان نسبت به امارات 4 تا 5 برابر است و از این نظر امارات اقتصادی‌تر و در دسترس‌تر است.

نشست

جایگاه ایران در سند توسعه همسایگان کجاست؟

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران و امارات در ادامه این مراسم، مسعود مرتضوی، مدیرعامل شرکت پویا با طرح این پرسش که ایران در کانون سیاست‌های اقتصادی خود، روابط با همسایگان را قرار داده است اما چقدر به این موضوع رسیده‌ایم؟ گفت: این در حالی است که در سندهای توسعه کشورهایی ازجمله هند، پاکستان، عمان و برخی دیگر از کشورها نامی از ایران نیست. برگزاری این نشست های هم اندیشی در اولین گام می تواند رگه هایی از ارتباط را با کشورهای هدف صادراتی ایجاد کند. شاید تا حدی بشود وارد بازارهای صادراتی بشویم اما این نیازمند حمایت جدی ساختار سیاسی و اقتصادی کشور است.

مرتضوی درباره کارت‌های بین المللی نیز گفت: در حال حاضر کارت های بین المللی در ایران می توانند خدمات بگیرند اما هنوز کارت های بین المللی برای ایرانی ها در خارج از ایران فعال نیست.

وی درخصوص امارات نیز گفت: در کشور امارات ایرانی ها می توانند فعالیت کنند به خصوص آنکه قرابت های فرهنگی و تاریخی هم دارند.

سیدولی‌الله فاطمی، موسس شرکت توسن و پیشکسوت صنعت بانکی نیز در نشست هم‌اندیشی راهکارهای ورود محصولات و خدمات بانکی به بازار امارات و کشورهای خلیج فارس گفت: بخش خصوصی براساس امیدهای غیرمشخص نمی تواند فعالیت کند. ما در حال حاضر مشکلات زیادی برای انتقال پول، ویزا و ارتباطات داریم در حالیکه اولین فروش مجموعه توسن در دوبی بود. سال ها در کشورهای مختلف فعالیت کردیم، در مالزی فعالیت های گسترده داشتیم اما در حال حاضر چون پاسپورت ما ایرانی است تمام حساب هایمان را می بندند و این معضل بزرگی است.

فاطمی درباره تضمین فعالیت‌های اقتصادی در کشوری مثل امارات یادآور شد: آیا اتاق بازرگانی و دولت می‌توانند تضامینی به ما بدهند که بتوانیم در کشورهای حاشیه خلیج فارس و امارات فعالیت کنیم و ارزآوری داشته باشیم؟ حقیقت این است که ما حاضریم برای برخی فعالیت‌ها تحت عنوان یک برند خارجی فعالیت کنیم و این دردآور است. انتظار ما این است که یک نقشه راه مثبتی به ما ارائه شود.

سیدروح‌الله فاطمی اردکانی، مدیرعامل شرکت توسن نیز در این نشست اظهار داشت: ما در حال حاضر برای فعالیت در کشورهای منطقه با مشکلات جدی مواجه هستیم. ازجمله این مشکلات مشارکت با واسطه ها برای تسهیل تجارت است و باتوجه به سهم زیادی که این واسطه ها می‌خواهند، صرفه اقتصادی ندارد. ما در فیلیپین نرم افزاری فروختیم که سهم آن 60 به 40 بوده و اصلا به صرفه نیست. در این زمینه ما نیازمند کمک از طرف دولت هستیم. این در حالی است که ما در سال های گذشته صادرکننده نمونه در بخش فناوری اطلاعات بودیم.

ارتباطاتمان را محدود نمی‌کنیم

در ادامه مهدی ایزدیار، مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت تصریح کرد: واقعیت این است که بدون نقش حاکمیتی اتاق بازرگانی و بسترسازی مناسب نمی‌توانیم کاری پیش ببریم و چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای در پیش چشم ما نیست.

نوید نصیری‌زاده، مدیرعامل شرکت امن‌پردازان کویر نیز خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات فنی و مهندسی فعالیت‌ها و ارتباطاتی با کشورهای کانادا و ترکیه داشتیم و همکاری در قالب شراکت تجاری انجام دادیم اما نیازمند حمایت جدی برای توسعه فعالیت هایمان هستیم.

مهدی عرب‌زاده نیز از شرکت فناپ در این هم‌اندیشی گفت: احساس می‌کنم گاهی حرف‌های ما در کشورهای دیگر بیشتر خریدار دارد و باید بدانیم که در داخل کشور ظرفیت های تخصصی قوی‌ای داریم و از نظر زیرساختی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار توانمند هستیم اما باید از این ظرفیت ها استفاده بشود.

سپس سعید مقیسه، نایب رئیس اتاق ایران و امارات اذعان داشت: موضوع گسترش ارتباطات تجاری برای ما مورد توجه بوده و در اتاق درصدد فعال کردن ارتباطات تجاری هستیم. ما در حال حاضر بین ایران و امارات سفیر نداریم اما تلاشمان را برای برقراری ارتباط محدود نمی‌کنیم.

مقیسه به نقش اتاق‌های مشترک اشاره کرد و گفت: در کمیسیون‌های متخلف از توان تخصصی متخصصان برای ارتقای توسعه تجارت استفاده می‌کنیم.

راه‌اندازی اتاق فکر فاوا

در بخش دوم نشست هم‌اندیشی متخصصان و صادرکنندگان محصولات بانکی با اعضای اتاق بازرگانی ایران وامارات، حاضران به بررسی پیشنهاد راه‌اندازی اتاق فکری در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات فنی و مهندسی در حوزه بانکی پرداختند.

حمید بهنگار، رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران و امارات در این‌باره گفت: اکنون در شرایط تحریمی اگر همه دارند روی پای خود راه می روند ما داریم روی دست هایمان راه می‌رویم. اما با تغییر روند ثبت شرکت در امارات بیش از 60 هزار کسب و کار جدید در این کشور ثبت شده است و افتتاح حساب‌های غیرارزی نیز امکان جدیدی است.

بهنگار با بیان اینکه این جلسه برای هم افزایی و مشورت است و مطمئنم که می‌توانیم صادرات محصولات در حوزه بانکی و فناوری را افزایش دهیم، اضافه کرد: در حال حاضر حدود 20 شرکت در کمیسیون اتاق ایران و امارات است و حدود 40 درصد از ظرفیت کل کشور در حوزه فناوری اطلاعات در اتاق ایران و امارات هستند. ما هم در ستاد نانو و هم در ستاد اقتصاد دیجیتال جلساتی برای استفاده از ظرفیت های شرکت های ایرانی به خصوص در حوزه صادرات داشتیم.

وی از بهره‌مندی توانمندی شرکت های ایرانی در اتاق ایران و امارات با هدف صادرات خبر داد و تشکیل اتاق فکر با حضور زیست‌بوم متخصصان بانکی و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تسهیل‌گری را راهگشا دانست.

آرش بابایی، مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا هم در این نشست گفت: ما می‌توانیم استارت‌اپ های ایرانی را در قالب یک شرکت در امارات معرفی کنیم تا از ظرفیت های آنها استفاده مناسب بشود. در سال گذشته کل درآمد شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات در ایران حدود 360 میلیون دلار بوده اما در امارات فقط یک شرکت مثل کریم 3 میلیارد دلار درآمد داشته است.

گفتنی است در این نشست همچنین یوسفی، مدیر فروش و توسعه بازار شرکت پویا و احمدرضا محمدی، مدیرعامل امن پردازان کویر به بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...