چگونه مجوز الکترونیکی کسب‌وکار بگیریم

چگونه مجوز الکترونیکی کسب‌وکار بگیریم

چگونه مجوز الکترونیکی کسب‌وکار بگیریم؛ متقاضیان دریافت مجوز الکترونیکی کسب‌وکار خود از درگاه ملی مجوزها باید چند نکته کلیدی را مدنظر داشته باشند

به گزارش ، برای صدور و دریافت مجوز الکترونیک، هفت نکته مهم جود دارد که باید متقاضیان جهت بهره‌مند شدن از حقوق خود نسبت به آنها آگاهی باشد.

دبیرخانه مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب وکار با اشاره به این هفت مرحله که نخستین آن، درگاه ملی مجوزها است، شرایط، مدارک، هزینه و زمان صدور ۴۲۰۰ مجوز کسب‌وکار در درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir)  را اعلام کرده است.

کل فرایند ثبت درخواست تا صدور مجوز، به‌صورت الکترونیکی و تحت نظارت هوشمند درگاه قرار دارد تا مجوز هر متقاضی واجد شرایط، به‌موقع صادر شود.

خدمات درگاه ملی مجوزها، به‌طور کامل غیرحضوری است و هیچ مدرک کاغذی با عکس، نیاز ندارد.

بخش دوم این است که مجوز چطور صادر می‌شود؟

در پاسخ باید گفت که پس از ثبت درخواست متقاضیان مجوز، درگاه ملی مجوزها، استعلام‌های اولیه را به‌طور خودکار و هوشمند دریافت و پرونده متقاضی را با این پیام به درگاه تخصصی صدور مجوز ارسال می‌کند: «پاسخ استعلام‌های اولیه این متقاضی مثبت است. در زمان اعلام‌شده بررسی کنید اگر شرایط تخصصی اعلام شده در درگاه ملی را هم دارد، خبر دهید تا مجوزش صادر شود».

نکته دیگر، حق متقاضی مجوز است؛ هر متقاضی مجوز اگر همه شرایط اعلامی در درگاه ملی مجوزها را داشته باشد باید در زمان مقرر، مجوزش صادر شود. مراجع صدور مجوز برای رد درخواست یک متقاضی، باید به‌طور کتبی ابلاغ کنند که متقاضی کدام شرط اعلامی در درگاه ملی مجوزها را نداشته است. با این روش، متقاضی واجد شرایط به‌راحتی می‌تواند حقش را اثبات کند و بگیرد.

در بخش شرایط مخالفت با صدور مجوز باید دقت کرد که مراجع صدور مجوز حق ندارند از متقاضی مجوز، شرط یا مدرکی که در درگاه ملی مجوزها اعلام نشده، مطالبه کنند. این کار جرم است و از 6 ماه تا 2 سال حبس دارد.

درگاه ملی مجوزها به‌صورت پیامکی از هر متقاضی، قبل و پس از صدور مجوز، رعایت این حکم را می‌پرسد و به‌طور هوشمند تخلف مراجع صدور مجوز را کشف و به دادگاه اعلام می‌کند.

درباره مجوزهای جدید باید گفت که مجوزهای جدید، شناسه‌ یکتا (الکترونیکی) هستند؛ مجوزی که خارج از درگاه ملی مجوزها صادر شود و در qr.mojavez.ir نباشد، به‌طور قانونی مجوز نیست و در ادارات دولتی، مراجع انتظامی و بانک‌ها اعتبار ندارد.

همچنین تا پایان ۱۴۰۲ همه مجوزهای کاغذی باید تبدیل به شناسه یکتا شوند. درگاه ملی مجوزها با دریافت کدملی و کدپستی، غیرحضوری و رایگان برای دارندگان مجوزهای معتبر کاغذی، شناسه یکتا صادر می‌کند.

همچنین بخشی از مجوزها ثبت‌محور و بخشی تاییدمحور است؛ ۸۰ درصد مجوزها، ثبت‌محور هستند، یعنی پس از ثبت درخواست و گرفتن استعلامات پایه، حداکثر سه روزه صادر می‌شوند. همه مجوزهای خانگی و ۹۰ درصد مجوزهای صنفی، ثبت‌محور هستند.

مجوزهای تاییدمحور، پس از گرفتن پاسخ استعلامات تخصصی (مثل آزمون، تغییر کاربری زمین، ساخت بنا، محیط زیست، استاندارد، جرایم برق، راه، آب و ...) صادر می‌شود و صدور آنها بسته به تعداد و دشواری استعلام‌های آنها بین 4 تا حدود ۱۰۰ روز طول می‌کشد.

نکته پایانی، استعلام برای صدرو مجوز است؛ صدور برخی مجوزها به پاسخ مثبت استعلام‌هایی نیاز دارد. شرایط و مدارک لازم برای پاسخ استعلام‌ها هم در صفحات جداگانه‌ای در درگاه ملی مجوزها وجود دارد و بسیاری از آنها ازجمله نظام وظیفه، بدهی مالیاتی، اساسنامه شرکت و... ، خودکار و غیرحضوری برای متقاضی دریافت می‌شود. استعلام‌ها و تاییدیه‌های لازم برای دریافت هر مجوز در صفحه راهنمای دریافت آن مجوز نوشته شده است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...