حرکت کشتیرانی روی ریل سند راهبردی ۵ ساله

حرکت کشتیرانی روی ریل سند راهبردی ۵ ساله

حرکت کشتیرانی روی ریل سند راهبردی ۵ ساله؛ برنامه‌ریزی‌های جامعی بر اساس سند راهبردی 5 ساله شرکت به عمل آمده و بخش‌های قابل‌توجهی از برنامه‌ها اجرایی و با پیشرفت قابل‌قبولی در حال انجام است.

به گزارش ، بر اساس مصوبه سال قبل شورای عالی صنایع دریایی که رئیس‌جمهور شهید آن را ابلاغ کرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید طی فرایندی یک دهه‌ای نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام کند.

معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی تأکید کرد که برنامه‌ها در این زمینه با استفاده حداکثری از توان تولید داخل در حال اجرا است.

او در گفت‌وگو با «مانا» یادآور شد مانند چندسال اخیر همت گروه کشتیرانی بر این است که تا آنجا که امکان دارد نیاز‌های خود را از محل تولیدات داخلی تأمین کند به‌طوری‌که اکنون ۸۰ درصد از این نیاز‌های متنوع به ارزش بالغ‌بر ۳۲۰ میلیون دلار با همکاری صنایع داخلی تأمین می‌شود که به نظر می‌رسد نسبت به سال قبل بیش از ۱۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

توسعه ناوگان یکی از اولویت‌های راهبردی مهم گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است. هم‌اکنون در چه وضعیتی قرار دارید؟

در این رابطه برنامه‌ریزی‌های جامعی بر اساس سند راهبردی شرکت به عمل آمده و بخش‌های قابل‌توجهی از برنامه‌ها اجرایی شده و با پیشرفت قابل‌قبولی در حال انجام است.

در حوزه ریلی و جاده‌ای چه برنامه‌هایی در توسعه ناوگان طی سال جاری اجرایی خواهد شد؟

بخش اعظم پروژه‌های حوزه ریلی و جاده‌ای تاکنون محقق شده و باقی‌مانده واگن‌های مورد نیاز (حدود ۹۰ دستگاه دیگر) طی چند ماه آتی به ناوگان خواهند پیوست.

یکی از برنامه‌های گروه کشتیرانی بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب کمک به توسعه تولیدات دانش‌بنیان در حوزه دریا بود. در این خصوص طی سال گذشته چه اقداماتی اجرایی شد و طی سال جاری به چه صورت تداوم خواهد یافت؟

در این حوزه بر اساس سیاست‌های کلان کشور و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات متنوعی به عمل آمده و اقدامات به صورت روزافزون در حال توسعه است. تولید بخشی از ملزومات مورد نیاز، هوشمندسازی ناوگان در حوزه‌های پایش مصرف سوخت، تولید نرم‌افزار جامع مدیریت کشتی، تولید سامانه مدیریت بهره‌وری انرژی و ارزیابی آن، از جمله اقداماتی لازم است که بخش‌های زیادی از آن به سرانجام رسیده و باقی‌مانده نیز در حال انجام است.

حمایت از تولید داخل از دیگر اولویت‌های راهبردی گروه کشتیرانی است. در سال ۱۴۰۲ این مهم چگونه محقق شد و در سال ۱۴۰۳ چه افقی برای آن ترسیم شده است؟

برای خودکفایی در تأمین نیاز‌های ناوگان شامل ملزومات عمومی، رنگ، روغن، مواد شیمیایی، دارو، انواع سوخت کم‌سولفور، تعمیرات ادواری، تعمیرات سفری، ارزیابی و تأیید سامانه بهره‌وری مدیریت بهره‌وری انرژی، پرسنل متخصص کادر دریا و خشکی از داخل کشور، گام‌های بلند و استواری برداشته شده است به‌گونه‌ای که بیش از ۸۰ درصد کل این مایحتاج به ارزش حدود ۳۲۰ میلیون دلار از داخل کشور تأمین می‌شود و به طور قطع این میزان در سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد یافت.

دست کم در حوزه توسعه ناوگان، چه زمانی می‌توان به ضرس قاطع از تبدیل شدن گروه کشتیرانی به یک مجموعه لجستیکی تمام‌عیار سخن گفت و برای دستیابی به این امر چه اقداماتی در دست اجرا است؟

رویکرد استفاده از تمامی ظرفیت‌های شبکه بین‌المللی کشتیرانی جمهوری اسلامی و بهره‌مندی از تمامی منافع زنجیره کامل حمل‌ونقل در حوزه لجستیک، از راهبرد‌ها و رویکرد‌های مستمر کشتیرانی بوده و طی چند سال اخیر به طور پیوسته سیر تکاملی و موفقی را پشت سر نهاده است، هرچند فرایند بهبود مستمر کارایی و بهره‌وری زنجیره لجستیک دائمی می‌باشد، ولی با عنایت به زیرساخت‌های رو به توسعه داخلی کشور، پیش‌بینی می‌شود مطابق سند راهبردی شرکت و در افق ۵ ساله و به تدریج، بخش اعظمی از اهداف تعیین شده محقق شود. همچنین در حوزه جذب، آموزش و نگهداشت نیرو‌های متخصص و کارآمد کافی و مورد نیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف متناسب با برنامه جامع توسعه ناوگان، گام‌های بلند و جهش قابل‌توجهی انجام پذیرفته و به ثمر رسیده است و با برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های همه‌جانبه ان‌شاءا... به توفیقات چشمگیری در این حوزه که پایه و اساس استمرار توفیقات در همه حوزه‌های توسعه‌ای گروه خواهد بود، دست یابیم.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...