ایران صاحب بزرگترین دالان بادی دنیاست

ایران صاحب بزرگترین دالان بادی دنیاست

ایران صاحب بزرگترین دالان بادی دنیاست؛ یکی از بزرگترین دالان‌های بادی دنیا در شرق کشور ما و در نواحی مرزی بین پاکستان و افغانستان است که می‌توانستیم به راحتی توربین بادی در آنجا بگذاریم و برق تولید شده را صادر کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صنعت‌صنف، در ادامه برگزاری مراسم نشست خبری «راهکارهای صنایع تجدیدپذیر در رفع ناترازی برق کشور» که صبح امروز شنبه هفتم مهرماه 1402 در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، سخنرانان جلسه به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ دادند.

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در پاسخ به اینکه توسعه یک نیروگاه تجدیدپذیر چقدر زمان می‌برد، گفت: کشور چین تنها در روزهای کاری، روزی ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار کرده است. درواقع چین در ۱۸ روز تمام ناترازی کشور ایران را جبران کرده است.  این نشان می‌دهد که نیروگاه تجدیدپذیر خیلی سریع وارد مدار می‌شوند. در آلمان هم که مساحت خاکش کمتر از ما و هم منابع خورشیدی‌اش از کشور ما کمتر است، همین پتانسیل ۸۱ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی تاسیس کرده است.

محمد امین زنگنه ادامه داد: ما در سراسر ایران پتانسیل داریم و این پتانسیل در تمام کشور ما گسترده است و هر استانی که دست بگذارید، می‌تواند مکانی برای توسعه انرژی خورشیدی و بادی یا زیست‌توده و زمین گرمایی باشد. دولت ناگزیر است بخش عمده‌ای از ناترازی برق و باد نیروگاه‌های تجدیدپذیر برطرف کند و به ناچار باید سرمایه‌های بخش خصوصی را به کار بگیرد. اصلاً دولت خودش پولی ندارد که نیروگاه تأسیس کند پس مجبور است از سرمایه بخش خصوصی استفاده کند اما در استفاده از این سرمایه یک نکته وجود دارد.

به گزارش ، دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: وقتی بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند اما بعد از ۴ سال پولش را می‌گیرد چرا باید این سرمایه‌گذاری ادامه پیدا کند؟

زنگنه درباره صادرات برق تجدیدپذیر نیز گفت: در زمینه صادرات در میان کشورهای همسایه، بازار ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان را داریم. یکی از بزرگترین دالان‌های بادی دنیا در شرق کشور ما و در نواحی مرزی بین پاکستان و افغانستان است؛ ما اگر می‌خواستیم از این ظرفیت استفاده کنیم، می‌توانستیم به راحتی توربین بادی در آنجا بگذاریم و برق تولید شده را صادر کنیم. با این کار می‌توانستیم ارزآوری کنیم و از این ارز برای واردات تجهیزات تجدیدپذیر استفاده کنیم. اگر صادرات انجام می‌شد، می‌توانستیم دیپلماسی انرژی را با ارسال برق تجدیدپذیر به کشور‌های منطقه به شکل دیگری پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: ما امسال ۱۸ هزار مگاوات ناترازی داشتیم و اگر روند تولید و توزیع ما با همین رشد مصرفی که در چند سال اخیر داشتیم، ادامه پیدا کند این ناترازی تا پایان برنامه توسعه به عددی نزدیک به ۳۵ هزار مگاوات می‌رسد. ما اکنون می‌توانیم نزدیک به ۷۰ هزار مگاوات برق تولید کنیم و قرار است در چند سال آینده به ۳۰ هزار مگاوات ناترازی برسیم. در ۲۰ سال آینده باید ظرفیت تولید برقمان را دو و نیم برابر کنیم. شما ببینید در رابطه با چه عدد و رقم‌هایی صحبت می‌کنیم و اگر این اتفاق نیفتد کشور به چه روزی خواهد افتاد.

گفتنی است همایش انرژی‌های تجدیدپذیر در روزهای 10 و 11 مهرماه برگزار می‌شود و قرار است دراین همایش راهکارهایی برای غلبه بر چالش ناترازی برق ارائه شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...