جُرم ما تولید است

جُرم ما تولید است

جُرم ما تولید است؛ مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان و نامهربانی‌های دستگاه‌های نظارتی و امنیتی اظهار داشت که جُرم ما تولید است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، علی‌اصغر محمدپور با گله‌مندی از ناهماهنگی سه وزارتخانه جهادکشاورزی، صمت و دادگستری در نظارت و برخورد، گفت: روزی نیست که یکی از مدیران عامل شرکت‌های تولیدی به دستگاه‌های نظارتی و امنیتی احضار نشود و بیشتر زمان ایشان به رفق و فتق این امور می‌گذرد تا تولید، به‌طوری‌که پیشنهاد می‌کنم مدیران دستگاه‌های نظارتی جای خود را با مدیران واحدهای تولیدی عوض کنند.

محمدپور با طرح این پرسش که چرا تولیدکننده باید در نهادهای امنیتی، نظارتی، تعزیراتی، وزارتخانه، دفتر امام جمعه و ... به‌دنبال رفع اتهام از خود باشد، افزود: تا پیش از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، شیر را با قیمت ۶۴۰۰ تومان می‌خریدیم و پس از آن 12هزار تومان، در کنار آن، افزیش تا 57 درصدی دستمزد، افزایش ۳۵ درصدی حمل‌ونقل، افزایش صد درصدی مواد اولیه بسته‌بندی و دیگر نهاده‌های تولید سبب شده تا قیمت تمام شده محصول افزایش پیدا کند و این گرانی است و با گرانفروشی فرق دارد که تعزیرات با این عنوان، تولیدکنندگان را محکوم می‌کند.

اختصاص بخشی از یارانه به سبد لبنیات مردم

او با ابراز نگرانی از کاهش سن ابتلا به پوکی استخوان در ایران تا مرز ۴۲ سالگی خاطرنشان کرد اگرچه اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها جلوی مفت‌فروشی محصولات لبنی به کشورهای دیگر را گرفت و قیمت واقعی‌تر شد اما از سوی دیگر میزان مصرف لبنیات و فرآورده‌های لبنی از 23 اردیبهشت 1401 تاکنون بالغ‌بر 17 درصد کاهش پیدا کرده و سرانه مصرف به 60 کیلوگرم رسیده است.

محمدپور از دستگاه‌های تصمیم‌گیر خواست تا بخشی از یارانه نقدی پرداختی به مردم را در قالب یک برنامه حمایتی به مصرف لبنیات اختصاص دهند و اینکه با چه عنوانی (کالابرگ، شیر مدارس و ...) اجرا شود مهم نیست بلکه تلاش شود تا شیر و فرآورده‌های لبنی به سفره‎های مردم برگردد.

محمدپور در ادامه با تأکید بر اینکه من یک تولیدکننده‌ و کارشناس کشاورزی و صنایع غذایی هستم و سال‌ها در این زمینه کار کرده‌ام، از کیفیت محصولات تولیدی این صنعت دفاع کرد و به مردم اطمینان خاطر داد که تولیدکنندگان ایرانی محصولات خود را با رعایت همه استانداردها و ضوابط ملی و بین‌المللی تولید می‌کنند و سرسوزنی از کیفیت نمی‌زنند.

وی با در دست گرفتن یک بسته نوشیدنی تتراپک، اعلام آمادگی کرد که حاضر است با هر کسی که مدعی کیفیت است همراه شود و این محصول را در مجهزترین و کاملترین آزمایشگاه‌های مدرن دنیا، آزمایش کند تا ثابت کند که سطح محصولات تولیدی صنایع غذایی کشور حتی از استانداردهای جهانی هم بالاتر است.

افزایش صادرات محصولات نیم‌ساخته

به گزارش ، مدیرعامل پگاه در ادامه با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی سبب شد تا جلوی صادرات ارزان لبنیات گرفته شود، گفت: تا پیش از آن، محصولات لبنی خود را با قیمت ناچیزی صادر می‌کردیم اما اکنون با وجود کاهش وزنی صادرات، میزان ارزآوری افزایش پیدا کرده ولی اکنون نیز به‌دلیل کاهش مصرف داخلی ناچاریم محصولات صادراتی خود را به صورت نیم‌ساخته صادر کنیم.

محمدپور در توضیح بیشتر این نکته یادآور شد که محصول صادراتی باید محصول نهایی باشد اما به‌دلیل آنکه مصرف داخلی لبنیات کاهش پیدا کرده است ما ناچاریم بخشی از شیرخام خریداری شده را به شیرخشک تبدیل و به عنوان محصول نیم‌ساخته صادر کنیم که به این ترتیب بازهم داریم در صادرات به کشورهای هدف صادراتی یارانه می‌دهیم چراکه هنوز در ایران میزان دستمزد، کرایه و انرژی در مقایسه با قیمت‌های جهانی پایین‌تر است.

او از تولید نامحدود چهار قلم محصول لبنی مشمول قیمت مصوب در شرکت‌های تولیدی تابعه پگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر شیرخشک نوزاد و غذای مادران باردار در داخل تولید می‌شود. همچنین در حال تولید مکمل‌های غذایی ورزشکاران هستیم و محصول WBC و MBC که پیشتاز مکمل‌های معدنی هستند و وارداتی بود در داخل تولید می‌شود. علاوه‌بر این در تولید کاغذ پارچمنت و استابلایزر هم خودکفا شده‌ایم.

او با اشاره به حاشیه سود اندک صنایع لبنی در بورس در قیاس با دیگر صنایع تولیدی گفت: براساس بررسی‌های انجام شده، حاشیه سود صنایع لبنی حدود ۳.۶ درصد و حاشیه سود مجموعه صنایع شیر ایران حدود ۴.۲ درصد است در حالی که حاشیه سود فلزات اساسی ۵۲ درصد، سیمان و گچ ۳۲درصد و کشاوری و دامپروری ۲۱ درصد است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...