تدوین استاندارد ملی لبنیات گاومیش در پگاه

تدوین استاندارد ملی لبنیات گاومیش در پگاه

برای نخستین بار در کشور، استاندارد ملی تعیین ویژگی‌های محصولات شیر، پنیر و ماست گاومیش به دبیری شرکت شیر پاستوریزه پگاه خوزستان تدوین شد.

به گزارش به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت صنایع شیر ایران، مدیرکل اداره استاندارد استان خوزستان با بیان این خبر افزود: مصرف شیر گاومیش و فرآورده‌های حاصل از آن به‌دلیل آثار سلامتی‌بخش آن در سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ از این‌رو استانداردسازی این گروه از محصولات که مستلزم انجام پژوهش کاربردی است، اهمیت زیادی دارد.

علی داودی با اشاره به سیر تدوین این استاندارد ملی اظهار داشت: استانداردهای شیر گاومیش و فرآورده‌های آن پس از بررسی و هماهنگی لازم از سال ۱۳۹۷ آغاز و درنهایت با تصویب عناوین استانداردهای «شیر پاستوریزه- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» و «شیر فرادما- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» در اجلاسیه کمیته ملی به سرانجام رسید.

داودی ادامه داد: پس از تصویب استانداردهای شیر گاومیش، بررسی ویژگی‌ها و الزامات فرآورده‌های حاصل از آن شیر مورد توجه قرار گرفت و در این راستا استاندارد «پنیر تازه گاومیش- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» و «ماست گاومیش- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» به دبیری شرکت شیر پگاه خوزستان پس از برگزاری چند جلسه کمیسیون فنی توسط این اداره کل با حضور همه ذینفعان و صاحب‌نظران به تصویب رسید.

براساس این گزارش، حدود ۴۰ درصد جمعیت گاومیش کشور توسط ۵۰۰ بهره‌بردار در ۱۴ شهرستان خوزستان پرورش داده می‌شوند و سالانه معادل 500 میلیارد تومان از محل تولیدات شیر و گوشت این دام درآمد حاصل می‌شود که باعث اشتغال پایدار و تولید در استان شده است.

گفتنی است، شرکت شیر پاستوریزه پگاه خوزستان در دو گروه شیرهای گاومیش پاستوریزه و استریل و ماست گاومیش اقدام به تولید بهداشتی این فرآورده‌های لبنی می‌کند.

شرکت صنایع شیر ایران از دیرباز تاکنون در تدوین استاندارد ملی انواع محصولات و فرآورده‌های لبنی نقش مستقیم داشته و در برخی از آنها به‌عنوان دبیر و در برخی دیگر نیز به‌عنوان حمایت‌کننده طرح در همه مراحل تحقیق، پژوهش، برنامه‌ریزی و آزمایشگاه همکار و آکرودیته حضور داشته است. به‌عنوان نمونه  از ابتدا و برای نخستین بار در تدوین استاندارد پنیر تازه و شیرخام، استاندارد ماست و دوغ پروبیوتیک و استاندارد نوشیدنی کفیر با سازمان ملی استاندارد همکاری داشته و تمام مراحل اجرایی آن را به عهده داشته است. 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...