سرطان سینه و خواص درمانی چای سبز  

سرطان سینه و خواص درمانی چای سبز  

سرطان سینه و خواص درمانی چای سبز؛ مطالعات مختلف نشان داده‌اند که تقسیم سلول‌های سرطان سینه و افزایش اندازه تومور، توسط اجزای چای سبز کاهش پیدا کرده است.

به گزارش به نقل از بلاگ نوبر، محققان در بررسی‌های جداگانه دریافتند مواد شیمیایی موجود در چای سبز رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند. مطالعات مختلف نیز نشان داده تقسیم سلول‌های سرطان سینه و افزایش اندازه تومور، توسط اجزای چای سبز کاهش پیدا کرده است.
همچنین مشخص شد چای سبز، متاستاز به ریه‌ها و کبد را نیز محدود می‌کند و از آنجا که بیشترین مرگ و میرهای ناشی از سرطان سینه، از متاستاز (گسترش سلول‌های سرطان سینه) است، این خبر خوبی است.

اگرچه قبل از هرگونه نتیجه‌گیری خاصی باید بدانیم این یافته‌ها نیاز به بررسی بیشتری دارد با این حال مطالعه اطلاعات جمع‌آوری شده در وبسایت verywellhealth نشان از تاثیرات چای سبز بر سرطان سینه دارد.

در میان آنچه درباره فواید نوشیدن چای سبز در سال‌های اخیر مطرح شده، چندین ادعا وجود دارد که یک ماده شیمیایی موجود در چای سبز – اپی گالوکاتچین3 - گالات (EGCG)- سلاحی قدرتمند در برابر سرطان سینه است.

نرخ پایین سرطان سینه و برخی سرطان‌های دیگر در مناطقی که مردم مقدار زیادی چای سبز می‌نوشند، نکته‌ای است که پژوهشگران را وادار به بررسی این رابطه کرده است.

چای سبز چیست؟

چای سبز از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس، گیاه بومی بخش‌هایی از آسیا تهیه می‌شود. همین گیاه، چای سفید، اولانگ و چای سیاه نیز تولید می‌کند. هر نوع چای، نشان‌ددهنده یک مرحله پیشرونده در رشد برگ‌ها است. رنگ سبز بعد از رنگ سفید می‌آید و به نظر می‌رسد مرحله‌ای باشد که ترکیبات خاص در بالاترین غلظت خود هستند.

شهرت چای سبز در مقابله با سرطان ناشی از پلی فنول‌های آن است؛ موادی شیمیایی با خواص آنتی اکسیدانی خاص. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های بسیار واکنش‌پذیر هستند که آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی در محیط را تسریع می‌کنند و می‌توانند منجر به ایجاد سرطان و دیگر بیماری‌ها شوند.

رادیکال‌های آزاد می‌توانند به روش‌های مختلفی به بافت‌ها آسیب بزنند که یکی از آنها آسیب مستقیم به DNA است. از آنجایی که آسیب به DNA (جهش‌های ژنی) موضوعی است که منجر به ایجاد سرطان می‌شود، محققان توجه زیادی به مواد مغذی کرده‌اند که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را قبل از آسیب رساندن به آنها خنثی کنند. EGCG یکی از آنتی اکسیدان‌هایی است که به‌طور انحصاری در چای سبز یافت می‌شود.

رابطه چای سبز و سرطان سینه

بسیاری از مطالعات به نقش چای سبز و پیشگیری از سرطان سینه پرداخته‌اند. همه آنها ارتباطی بین نوشیدن چای سبز و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه پیدا نکرده‌اند، اما برخی از بزرگترین و معتبرترین مطالعات نتایج امیدوار‌کننده‌ای به همراه داشته است.

با انجام آزمایش غربالگری پروستات، ریه، کولورکتال و تخمدان روی بیش از یکصد هزار نفر مراجع، محققان دریافتند افرادی که چای سبز مصرف می‌کردند خطر کلی کمتری برای ابتلا به سرطان داشتند. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که چای سبز خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه دیگر در سال 2017 تراکم سینه را در زنانی که به مدت یک سال مکمل EGCG دریافت کردند، بررسی کرد. تراکم بالای سینه با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. در حالیکه مصرف این مکمل در زنان مسن‌تر تغییری در تراکم سینه ایجاد نکرد اما در زنان جوان به‌طور قابل توجهی آن را کاهش داد. این اثر مشابه تاموکسیفن بود، دارویی که گاهی برای کاهش خطر سرطان سینه در افراد پرخطر استفاده می‌شود.

بر این اساس محققان به این نتیجه رسیدند که باید مطالعات بیشتری درباره نقش چای سبز در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان جوان انجام شود.

پیشگیری با چای سبز

باتوجه به پتانسیل پیشگیری از سرطان سینه، طبیعی است که بپرسیم آیا چای سبز می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را نیز کُند کند؟

تاکنون، بیشتر مطالعات روی سلول‌های سرطان سینه در آزمایشگاه یا روی موش‌ها انجام شده است (به این معنی که نمی‌توان آنها را برای انسان قطعی در نظر گرفت)، اما نتایج تا به امروز دلگرم‌کننده بوده است.

پژوهشگران در بررسی‌های جداگانه دریافتند که مواد شیمیایی موجود در چای سبز، رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند. مطالعات همچنین متعدد نشان داده‌اند که تقسیم سلول‌های سرطان سینه و افزایش اندازه تومور توسط اجزای چای سبز کاهش یافته است. علاوه‌بر این چای سبز متاستاز به ریه‌ها و کبد را نیز محدود می‌کند و از آنجایی که بیشتر مرگ و میرهای ناشی از سرطان سینه از متاستاز (گسترش سلول های سرطان سینه) است، این خبر خوبی است.

از سوی دیگر چای سبز ممکن است به مرگ سلولی (آپوپتوز) سلول‌های سرطانی سینه نیز کمک کند.
در این مطالعات، چای سبز به‌عنوان جایگزینی برای درمان معمولی استفاده نشد، بلکه به‌عنوان مکملی برای بهترین رویکردهای درمانی استفاده شد. برخی از محققان پیشنهاد می‌کنند چای سبز ممکن است روزی بخشی از برنامه درمان سرطان سینه شود.

چند مطالعه دیگر هم نشان داد که چای سبز همراه با داروهای تاموکسیفن و رالوکسیفن به‌طور مثبت عمل می‌کند. به عبارت دیگر، ترکیب چای سبز و یکی از این داروها برای مهار سلول‌های سرطان سینه بهتر از دارو یا چای سبز به تنهایی عمل می‌کند.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد چای سبز با مهارکننده‌های آروماتاز، یکی دیگر از گزینه‌های درمانی طولانی‌مدت سرطان سینه، تداخلی ندارد. خوشبختانه، مطالعاتی که روی سلول‌های سرطان پستان انجام شد، مزایای احتمالی چای سبز را به دست آورد.

برخی از مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی ممکن است در درمان اختلال ایجاد کنند و این درباره مکمل‌های غذایی نیز صادق است. حتما با پزشک خود در این‌باره صحبت کنید تا مطمئن شوید آنچه می‌خورید و می‌نوشید(چای سبز یا موارد دیگر) بر اثربخشی درمان شما تأثیر منفی نمی‌گذارد.

چند نکته مهم!

درباره چای سبز اسانس‌دار احتیاط کنید. بسیاری از آنها دارای مقادیر زیادی قند هستند. از آنجا که مصرف بیش از حد شکر می‌تواند منجر به چاقی شود و چاقی، خطر سرطان را افزایش می‌دهد، بنابراین ایده خوبی نیست که نوشیدنی‌های شیرین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

چای‌های به اصطلاح گیاهی، چای واقعی نیستند. به این معنی که از گیاه کاملیا سیننسیس نمی‌آیند و اثرات سلامتی مشابه چای‌های واقعی را ندارند.

مطمئن شوید که چای سبز را به درستی دم کرده‌اید چراکه نه تنها طعم آن را بهتر می‌کند بلکه مهمتر از آن، EGCG را نیز حفظ می‌کند تا بدن شما بتواند حداکثر مقدار را جذب کند.

چای سبز حاوی کافئین است، بنابراین مراقب عوارض جانبی احتمالی مانند تپش قلب باشید و مصرف خود را در صورت نیاز تنظیم کنید. چای سبز بدون کافئین نیز موجود است پس در انتخاب خود دقت کنید.

پیشنهاد می‌شود برای خرید چای سبز طبیعی و باکیفیت به فروشگاه آنلاین چای نوبر مراجعه کنید.

چای
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...