شناسایی فراریان مالیاتی با کمک دانش‌بنیان‌ها

شناسایی فراریان مالیاتی با کمک دانش‌بنیان‌ها

شناسایی فراریان مالیاتی با کمک دانش‌بنیان‌ها؛ سازمان امور مالیاتی در تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌دنبال استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان برای شناسایی فرارهای مالیاتی است.

به گزارش ، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این مطلب اظهار داشت که این سازمان، فعالان شناسنامه‌دار را به‌عنوان شرکای راهبردی خود می‌شناسد و به جای مانع‌تراشی در مقابل این افراد باید راه را هموار و تسهیل کند.

سیدمحمدهادی سبحانیان با اشاره به ضرورت تغییر نظام مالیات‌ستانی از حالت سنتی به صورت سیستمی، آموزش ‌مؤدیان و پاسخگویی به آنان را به‌عنوان ارکان تکریم جامعه‌ای که اقدام به پرداخت مالیاتی می‌کند، برشمرد و گفت که در این جهت گام‌های خوبی برداشت شده و مرکز تماس سازمان امور مالیاتی با شماره 1526 به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مؤدیان خواهد بود. در عین حال، اقداماتی هم درجهت عمومی کردن آموزش مالیاتی انجام شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به آنچه در ارتباط با جریمه بانک‌ها در قالب طرح جهش تولید مسکن مطرح شد گفت: سازمان امور مالیاتی به‌رغم مکاتبه با نهادهای مسئول، اطلاعاتی درباره افراد مشمول دریافت تسهیلات دریافت نکرده و وزارت راه و شهرسازی یا بانک مرکزی باید این اطلاعات را ارائه کنند. مساله این است که ما نمی‌توانیم اجرای قانون را متوقف کنیم.

سبحانیان در ادامه با اشاره به پیچیدگی‌های قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان عنوان کرد که ایرادات این سامانه را رد نمی‌کند اما به طور طبیعی باید مدت زمانی را برای بلوغ این سامانه در نظر گرفت.

او در ادامه از موافقت ‌اصولی برای ایجاد اعتبار مدت‌دار برای استعلام ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم خبر داد و یادآور شد که تلاش این سازمان بر این است که امور فعالان اقتصادی در حوزه مالیاتی تسهیل شود.

سبحانیان همچنین درباره وضعیت استرداد مالیات ارزش‌افزوده صادرکنندگان نیز این توضیح را داد که فرآیند و سرعت استرداد این مبالغ در مقایسه با دوره‌های پرداختی قبل، شتاب گرفته است.

وی همچنین تصریح کرد که ایجاد مسیر سبز برای فعالان اقتصادی خوش‌حساب ازجمله برنامه‌های تسهیل‌گری این سازمان است و در این رابطه، وی و تیم مدیریتی سازمان مالیات آماده دریافت راهکارهای پیشنهادی اتاق بازرگانی تهران هستند.

او در عین حال، از برنامه سازمان امور مالیاتی برای سیستمی کردن رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی ‌مؤدیان خبر داد و با بیان اینکه در حال حاضر، در سازمان امور مالیاتی بالغ‌بر 70 سامانه فعال است، تصریح کرد که اصلاح و به‌‎روزرسانی این سامانه‌ها در دستورکار قرار گرفته است.

سبحانیان همچنین از ایجاد و شروع کارگروهی ویژه در سازمان امور مالیات برای واحدیابی سیستماتیک خبر داد و یادآور شد که طی دو سال گذشته، تعداد مؤدیان مالیاتی شناسایی شده دو برابر افزایش یافته است.

لایحه سامانه پایانه‌های فروشگاهی در مراحل پایانی

معاون وزیر اقتصاد همچنین به بررسی لایحه مربوط به سامانه پایانه‌های فروشگاهی در مجلس اشاره کرد که به گفته وی به تایید صحن مجلس رسیده و در حال حاضر نیز مراحل رسیدگی و بررسی نظرات شورای نگهبان روی این لایحه در دست بررسی مجلس است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در نشست هفتم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه آموزش ‌مؤدیان درصدر برنامه‌های سازمان قرار دارد، از امکان مشارکت اتاق در برگزاری دوره‌های آموزشی سخن گفت.

به‌گفته او، سازمان امور مالیاتی در تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان برای شناسایی فرارهای مالیاتی است.

سبحانیان در ادامه یکی از مزیت‌های اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را پرداخت مالیات بر ارزش افزوده براساس اقساط پرداخت شده برای خرید کالا عنوان کرد.

او همچنین با اشاره به چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مالیات گفت: یکی از پیچیدگی‌های نظام مالیاتی در شرایط حاضر، ظهور کسب‌وکارهای جدید است. علاوه بر سیستمی کردن مالیات‌ستانی که به حل مشکلات این کسب‌وکارها کمک می‌کند، قصد داریم بررسی پرونده‌های مربوط به این حوزه را هم در یک اداره‌کل متمرکز کنیم تا وحدت رویه‌ای در این زمینه حاکم شود.

همچنین محمدتقی پاکدامن، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز در رابطه با معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگانی که از ظرفیت خالی کارخانه‌ها استفاده می‌کنند، این توضیح را داد که طبق قانون 132 مالیات‌های مستقیم، این معافیت برای سرمایه‌گذاران خارجی برقرار است و برای بهره‌مندی شرکت‌های داخلی نیز باید ظرفیت قانونی مربوط به آن ایجاد شود.

ایجاد میز واکنش سریع مالیاتی در اتاق تهران

در پایان این جلسه، رئیس اتاق تهران با جمع‌بندی موارد مطرح شده، گفت که این موارد ظرف روزهای آینده به صورت مکتوب به رئیس سازمان امور مالیاتی ارائه خواهد شد.

محمود نجفی عرب در ادامه پیشنهاد مشارکت اتاق تهران در آموزش مؤدیان را مطرح کرد و همچنین خواستار ایجاد یک میز واکنش سریع مالیاتی در اتاق تهران شد.

پیشنهاد دیگر نجفی عرب این بود که ضمن شناسایی شرکت‌های خوش‌حساب مالیاتی دست‌کم در تهران، اظهارنامه‌های‌ آنان پذیرفته شود و در عین حال ارزیابی‌های تصادفی نیز برای صحت‌سنجی اظهارنامه‌های آنان صورت گیرد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...